Kinestetik ev ağaç insan çiz (house tree person)
KHTP testi
denir. Box tarafından 1948’de geliştirildi.
Kağıdı
yatay veriyoruz.
Yönerge: “Bir ev, bir ağaç, bir insan çiz”.
Kinestetik
test için yönerge: “Bir ev, bir ağaç, bir insan çiz. İnsan bir hareket içinde
olsun”.
Daha sonra
“Bana birazcık anlatır mısın?” deyip resmi anlatması istenir. 6 yaşından sonra,
latansta verilebilir ama literatürde bu test adolesan sonrası ve yetişkinlikte
çalışılmış. Resimle ilgili hikayeye dikkat edilir. Anket yapmaktan/soru
sormaktan çekinmeyin ama çok da içine girmeyin. Resme ilk baktığınızda testör
olarak sizin gözünüze çarpan ne?
Üç çizim
arasındaki mesafe sorgulanmalı. Aralarındaki ilişkiye bakılmalı. Çizimlerin
sayfaya yerleştirilişlerine bakılmalı (önde mi arkada mı, sağda mı solda mı?).
Ev
İnsan
Ne
hissediyor, nasıl görünüyor? Kızgın, dalgın, baştan çıkarıcı, vs. vücudunda
eksik, saklı bir uzuv var mı? Başarılı ve önemli birisi mi? Çizdiği, alt
kültürden birisi mi?
Ağaç
“Eğer bir
ağaç olmak isteseydiniz, bu ağaç olur muydunuz?” diye sorulur. Yaşıyor mu, ölü
mü? Güçsüz mü yoksa fallik imgeler (sivri dallar) var mı? Koruyucu bir ağaç mı?
Eve/insana gölge mi sağlıyor, insana meyve mi veriyor? Nasıl bir ağaç? Dengede
bir ağaç mı? Kesik bir ağaç mı? Ağaçta kuş varsa, kuşun ne yaptığını
sorabiliriz. Ev kişilerarası ilişkileri, yaşamı, sosyal hayatı temsil ettiği kadar
iç dünyayı da temsil eder. Ağaç libidodur.
İnsan
sosyal yaşamda libido sahibi olan, bunlarla ilişkisi olan yöneticiyi temsil ediyor. Direktör.
Ev
barınma, korunmadır. Daha çok ait olma ile ilgili. Bize bir merkez sağlar. Burns,
KHTP’ı Maslow’un ihtiyaçlar hiyerarşisine göre yorumlar. Kendini gerçekleştirmenin üstünde estetik
basamağı vardır. Maslow’a göre kendini gerçekleştirme SED’den bağımsız. Kişilik
özellikleri önemli.
Kendini
gerçekleştirmiş kişi dış ve iç
gerçekliği ayırır. Suçluluk az. Dengeli yaşar dolayısıyla spontanitesi var. Dış
çevreyi olduğu gibi kabul eder. Süper ego baskısı yok. Yaratıcıdırlar.
Seperasyon
anksiyetesi yenildiğinde yalnız kalma kapasitesi artar. Kırık dökük bir ev:
Birinci aşama.
Saldırganlığın
görüldüğü bir ev: İkinci seviye-güvenlik ihtiyacı. Evin çatısına bakılır.
Pencere ve kapılar önemli. Baca çok fallik bir obje. Bacadan çıkan duman
yerine, evin içindeki yaşanırlığı perde de gösterebilir. Evin herhangi bir
bölümünün varlığı/yokluğu yorumlanmaz. Ev, bütün olarak değerlendirilir. Bir
şeyin yokluğu, başka bir öğenin varlığıyla ifade edilebilir.
Kare
yerine yuvarlak pencere çizilmesi burun gibi, cinsel merakla ilgilidir. Mum,
lamba fallik objelerdir. Pencere ve kapılardaki çarpı (X), bir çatışmaya işaret
ediyor olabilir. Kapı yoksa ya kendi dürtülerinden, ya da dış dünyadan korunmaya
çalıştığı düşünülebilir. Ev büyükse bu bazen yaşamdan beklentiyi, bazen de
başarı arzusunu sembolize eder. Babaya, “Oğlunuz hakkında ne düşünüyorsunuz?” Ev
çizimlerinde, terapötik süreç içindeyseniz, “Hadi bana bir ev çiz” denebilir
veya evin içiyle ilgili bir sahne çizdirilebilir, örn. “Pazar sabahını yaşayan
bir ev çiz”, “Okula gitmek üzere evden çıkılacak anı resmeden bir ev çiz”.
KHTP’da,
çok karşılaşılmamakla birlikte içi görünen ev çizilebilir (Barbie evi gibi). Bu
durum çözüm bekleyen bir aile yaşantısına işaret ediyor olabilir. Bu durumda
çocuk ayrıntılar hakkında konuşturulmalı.
Çocuk evin
çevresini çizmeyebilir. 6–9 yaşlarında, gördüğünü aynen resmetmek ortadan
kalktığı için çevrede olmayan bir şeyi çizebilir veya olan bir şeyi
çizmeyebilir. Mesela çit çizebilir, normaldir ama bunu bir düşünmek de lazım
çünkü yönerge dışı bir şey çiziyor. Yönerge dışı çizilen her şeye dikkat
edilmeli.
Yurtlarda
yaşayan çocuklarda veya ev içi ahengin düşük olduğu çocuklarda havada uçan,
kağıdın zeminine oturtulmamış ev çizilebiliyor. Sorulduğunda, evin bir
fırtınadan ötürü böyle durduğunu söylüyorlar. Yerden kesilmişlik hali gelişim
geriliğinin de bir göstergesi olabilir.
Ev sosyal
hayata açılma alanıysa; komşuları var mı, bu evin etrafında neler var, bu ev
nasıl bir yerde diye sorulabilir. Çatı sıcaklığı, yaşanabilirliği, koruyuculuğu
ifade eder. Çok darsa evin içinde kısıtlı bir duygusal yaşam olabilir. Çok
sivri ve bacalıysa fallik nitelik kazanır. “Aa, ben çatısı yok gibi görüyorum
bu evi”.Kapı çizmemişse, “İnsanlar nereden giriyor bu eve?”
Ergenlerle
ve ebeveynlerle çalışırken sorularla konuşmak iyidir. Böylece “Ben seni senden
daha iyi bilemem” mesajı verilmiş olur. Yorumlar da sorulaştırılabilir; “…Sen
ne dersin?”
Aile görüşmesinde önce resmi ortaya uzat,
bakalım aileden kim alacak? “Ne düşünüyorsunuz resimle ilgili?” diye sorulur.
Baba konuşmaya katılmıyorsa ona doğrudan dönüp “Siz ne düşünüyorsunuz?”
denmelidir. Test görüşmesine mutlaka ebeveynler ve çocuk birlikte gelir.
Testlerin
uygulanış sırası çok da önemli değil ama önce Aile Çiz, sonra İnsan Çiz, sonra
da Ağaç Çiz verilebilir. Yaşı büyükse KHTP de eklenebilir. Önemli olan İnsan ve
Aile Çizin üstüne sosyal yaşamla ilgili bir test uygulamak.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder