1.
Obsesif
2. Dehb
Taşkın ve çok renkli resim çizerler. Gerilimli oldukları için
genelde karalamayı tercih ederler ve resimler hep yarıda kalır. Çizdiklerinde
ise resimleri çok büyük olur. DEHB olan çocukların çizimlerinde inanılmaz
kinestezi var.
3. Şizofreni
--Resimdeki kapsamı uzak --Sayfadaki kullanım alanı dar --Çizgi
tekniği uyum yetersizliğini yansıtacak şekilde
bozulmuş --Çizgi tekniği basitten ayrıntılığa ve tereddütlü eksiklikten
net belirgin çizgiye yönelik (Yukarıdaki maddeler için Realiteden uzak notu
düşmüş)
4. Histerik
*Hastalar
belirgin ve net çizgi tekniği kullanırlar. *Resim alanının kurgulanışı olağan
ölçülere uygundur. *Alan özellikle özel artistik açıdan kullanılır. *Reseksüalizasyon
çabası sık görülür. *Çocuksuluk ve romantizm belirgin olmakta bu kapsama kapalı
ya da açık oldukça cinsellik girmektedir. Ev *ev resimlerinde dekoratif ya da
ormamental özellik sıktır. *ayrıntılar abartılıp bir şekilde gösterilir. *çok
kez süsleyici özelliği ağır bazen ağaçlı, çitli; çok kez bol çiçekli bir
bahçedir. Ağaç *çiçekli, meyveli, hem çiçekli hem meyveli ağaçlar çizilir. *yaprak
süsleyicidir. *kesilmiş bir dal üdüpalkompleksinkontrasyon özelliğini açıklar. *ağaç
yerine süslü çiçek resimleri çizilir. (köyden olanlar ağaç yerine saksıda çiçek
çizerler.)
İnsan
*süslü, romantik görünümlüdür. *cinselliği önde gelmeyen güzel kız resimleriyle
anlatı bulur. *hasta daha çok kendinden genç görünümlü cinsel yönden immatür,
uzun saçlı, ince yapılı figürler çizer. Hayvan *yılan, balık belirli fallik
bölümü simgeler. *akvaryum içindeki küçük balıklar fallik dönemi
simgelemelerine rağmen denekzedüze edilir. *denekzedeze edilmiş balık yanında,
ozeksüel görünümlü tavşan, zürafa çizilir. *kelebek, salyangoz, kuş, civciv
cinsellik taşımayan, okşanan hayvanlardır. *ağaç yerine süslü çiçek çizilmesi,
hayvan yerine kuş ve civciv çizilmesi ile eşdeğer anlam taşımakta dezeksüdize
görünümlü çocuksuluğu, romantizmi ve süsleyici özelliği yansıtmaktadır. *aseksüel
görüntü yanında bu hayvanların anlında belirli fallik çıkıntısı ya da
olağanüstü bir çoğalma gücü bulunduğu anlamındadır. *hastalar psikotik olmadıklarından
hiçbir zaman irreal, deorganize, dezentegre, deforme, stereotipi resimler
çizmez.
5. Otistik
Otistikler
grafiklere başvururlar. Serbest çağrışım o kadar yoğundur ki dağılır,
dolayısıyla çizimlerini grafikleştirirler. Semboller konuşmalarında da yok,
öğrenilmişlik var. Benlik gelişiminde çok büyük sorun ve eksiklik var.
Dolayısıyla baskıya gelemiyor, süperego yok, kuralları öğreniyor ama onlara
uyamıyor. Dürtü kontrolü de yok. Sosyal uyum yok. Ego gelişimi çok önemlidir.
Otizmde sorun bu, egosu yok, kendisi yok.
6. Kaygılı
Kişini çevresine sık sık bakması, anksityeteli (kaygılı) olduğunu
gösteren bir işaret sayılabilir
7.
Seperasyon anksiyetesi
8.
Saldırgan
9. Şüpheci
Kişini
çok uzun süre içinde çizmesi, paranoid (sürekli şüphe içinde) bir yapıya sahip
olduğunun bir belirtisi olabilir.
10.
Cinsel sorunları olan
Seksüel empotans *Dalı budanmış ağaçlar *Kolsuz
ve bacaksız erkekler *Bacasız evler *Bütün sayfayı dolduran sivrilmiş kalem
tarzı yapılar *Uçan kular (kontrasyonutebli edici sembolizm) *Alan dolduran net
çizgili resimler *Alan kullanımı geniş, orta, küçük, taşmış *Çizgiler net,
silik, ince, simetriktir. *Kolsuz, bacaksız, belden aşağısı olmayan yarım
adamlar, bacasız evler, budanmış ağaçlar, kontratatif, çok baca, çok TV anteni,
çok minare, uzun duman, bol meyveli ağaç, vücut geliştirme sporu yapan adam,
erkeksi hayvanlar. *Yılan, balık, uçan kuş gibi erektif fonksiyonu düşündüren,
kontrasyonu kompoze edici resimler. *Çağrışımların değerlendirilmesinde “uçan
kuş çok hızlı ve güçlü hayvandır” gibi erektiffonskiyon ve cinsel güçle eş
anlmalı kullanılan ifadeler, kontrasyonu kompoze edici dalları budanmış ağaçlar,
kısa kısa dalcıklar kontrasyonkompleksi ile ifade edilir
11.
Cinsel istismar eden
12. Cinsel kimlik karmaşası
Anne ve babaya aşırı
yaklaşılması, zıt cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaşma, ev resimlerinde yatak
odasının çizimi, etek giyen, çocuk emziren baba, ava giden, sakal bırakan anne
figürlerinin çizilmiş olması bize bazı ipuçları vermektedir.
13.
Mastürbasyon sorunlu
14. Zihinsel
yetersizliği olan çocukların
resimleri
Resimlerde belirgin herhangi bir konu yoktur. Plansızdır. Yaşıtlarının
resim özelliklerinden oldukça gerilik gösterir. Resim cılız ve ilkeldir. Çoğunlukla
kağıda resim yerine çeşitli karalamalar yapar. Ayrıntılarbulunmaz. Örneğin
insan resmi çiz dediğimizde sadaece sınır belirten bir çizgi çizebilir.Gözler,
ağız, burun vs. çizilmez.Ev çizdiğinde çatısı,
kapısı, bahçesi başka yere çizilir.Çocukta resmi ters çizme sıklıkla
karşılaşılıyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceği düşünülebilir.Örneğin ağaçların ters çizilmesi gibi.
15.
Cinsel kimlik karmaşası çocuklar
16.
Üstün yetenekli
17. Okul fobisi
Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilir. Okul, öğrenci
resmi çizmek istemezler. Ev ve evde mutlu çocuk resimleri çizerler. Resimler
saydamdır.
18.
Özgül fobi
19.
Güvensiz
Güvensizliği yansıtan resimler: Kağıdın
tamamı kullanılmaz, boşluklar fazladır. Çizimler yarımdır. Küçük figürler çizme
ve kağıdın bir bölümünü kullanma eylemindedirler. İnsan figürlerinde el ve
ayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğü,
iletişim eksikliğini, paylaşım azlığını, kendinden başka insanlarla birlikte
olmamayı, bencilliği de ifade etmektedir. Güvensiz çocuğun resimlerindeki
çizgiler daha çok silik ve kesik kesiktir. Güvensiz Çocuklar ----Kağıdın
çok küçük bir kısmını kullanır ----Renk kullanımı kendine güveni olan
oldukça farklıdır. ----Özgüvensiz
çocuk yer gök çizgisi kullanmaz ----Cılız resimler çizerler
20.
Dikkati dağınık
21.
Öğrenme güçlüğü yaşayan
22.
Fiziksel şiddete maruz kalan
23. Ailede iletişim problemlerinin olduğunu ifade eden
resimler
Ailede iletişim kopukluğu,
aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir. Resimde aile üyelerinin
birinin veya birkaçının eksikliği.., (annenin, babanın, kardeşlerin, aile
içinde yaşayan diğer fertlerin hala, amca, dede, ninenin çizilmemiş olması)
Aile fertlerini çizmeyi reddetmesi, ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış
aileyi, sevgi eksikliğini, anne-baba ve çocukların arasına nesnelerin
yerleştirilmesi, aile bireylerinin arasına köprü, gökdelen evler, yol, ırmak,
ağaçların… çizilmesi, iletişim problemlerinin bir göstergesi olarak kabul
edilir. Anne-babanın çok büyük, çocuğun çok küçük veya anne-babadan birinin
büyük, diğerinin küçük çizilmiş olması ailede baskıyı, aile fertleri arasında
problemin olduğunu, baskıcı ve otoriter tutumu, anne-babanın çok abartılı çizimi
onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir. Resimde küçük kardeşin
anne-babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çok uzaklarda çizilmesi
veya hiç çizilmemiş olması sevgi yoksunluğu, kardeş kıskançlığını, kendini yok
saydığını, iç çatışmaların bir göstergesi olabileceği düşünülebilir.
24.
Anne bana ayrılmış
25.
Anne veya baba kaybı ola
26.
Post travmatik stres bozukluğu olan
27.
Ağır travma yaşayan
28.
Beyin sendromu yaşayan çocuklar
29.
Göç etmiş çocuk
30.
Savaş mağduru çocuk
31. Üstün yetenekli çocukların resimleri
Üstün
kabiliyetli ikşi diğer insanlardan
farklı düşünebilme, davranabilme kabiliyetine sahiptir.Resimlerde dikkati çeken
ortak özellikler kısaca; akranlarından
üstün bir perfonmans göstermeleri,
farklı kavramlar arasında mantıklı ilişkiler
kurabilmeleri, gelişmiş hayal gücü, çizilen figürlerin hareket halinde
olabilmesi, renklerin genelde canlı
olması kağıdın tamamının kullanılması gibi…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder