Hastalık grubu olan çocukların çizimi


1.       Obsesif
2.       Dehb
Taşkın ve çok renkli resim çizerler. Gerilimli oldukları için genelde karalamayı tercih ederler ve resimler hep yarıda kalır. Çizdiklerinde ise resimleri çok büyük olur. DEHB olan çocukların çizimlerinde inanılmaz kinestezi var.

3.       Şizofreni
--Resimdeki kapsamı uzak --Sayfadaki kullanım alanı dar --Çizgi tekniği uyum yetersizliğini yansıtacak şekilde  bozulmuş --Çizgi tekniği basitten ayrıntılığa ve tereddütlü eksiklikten net belirgin çizgiye yönelik (Yukarıdaki maddeler için Realiteden uzak notu düşmüş)

4.       Histerik
*Hastalar belirgin ve net çizgi tekniği kullanırlar. *Resim alanının kurgulanışı olağan ölçülere uygundur. *Alan özellikle özel artistik açıdan kullanılır. *Reseksüalizasyon çabası sık görülür. *Çocuksuluk ve romantizm belirgin olmakta bu kapsama kapalı ya da açık oldukça cinsellik girmektedir. Ev *ev resimlerinde dekoratif ya da ormamental özellik sıktır. *ayrıntılar abartılıp bir şekilde gösterilir. *çok kez süsleyici özelliği ağır bazen ağaçlı, çitli; çok kez bol çiçekli bir bahçedir. Ağaç *çiçekli, meyveli, hem çiçekli hem meyveli ağaçlar çizilir. *yaprak süsleyicidir. *kesilmiş bir dal üdüpalkompleksinkontrasyon özelliğini açıklar. *ağaç yerine süslü çiçek resimleri çizilir. (köyden olanlar ağaç yerine saksıda çiçek çizerler.)
İnsan *süslü, romantik görünümlüdür. *cinselliği önde gelmeyen güzel kız resimleriyle anlatı bulur. *hasta daha çok kendinden genç görünümlü cinsel yönden immatür, uzun saçlı, ince yapılı figürler çizer. Hayvan *yılan, balık belirli fallik bölümü simgeler. *akvaryum içindeki küçük balıklar fallik dönemi simgelemelerine rağmen denekzedüze edilir. *denekzedeze edilmiş balık yanında, ozeksüel görünümlü tavşan, zürafa çizilir. *kelebek, salyangoz, kuş, civciv cinsellik taşımayan, okşanan hayvanlardır. *ağaç yerine süslü çiçek çizilmesi, hayvan yerine kuş ve civciv çizilmesi ile eşdeğer anlam taşımakta dezeksüdize görünümlü çocuksuluğu, romantizmi ve süsleyici özelliği yansıtmaktadır. *aseksüel görüntü yanında bu hayvanların anlında belirli fallik çıkıntısı ya da olağanüstü bir çoğalma gücü bulunduğu anlamındadır. *hastalar psikotik olmadıklarından hiçbir zaman irreal, deorganize, dezentegre, deforme, stereotipi resimler çizmez.


5.       Otistik
Otistikler grafiklere başvururlar. Serbest çağrışım o kadar yoğundur ki dağılır, dolayısıyla çizimlerini grafikleştirirler. Semboller konuşmalarında da yok, öğrenilmişlik var. Benlik gelişiminde çok büyük sorun ve eksiklik var. Dolayısıyla baskıya gelemiyor, süperego yok, kuralları öğreniyor ama onlara uyamıyor. Dürtü kontrolü de yok. Sosyal uyum yok. Ego gelişimi çok önemlidir. Otizmde sorun bu, egosu yok, kendisi yok.

6.       Kaygılı
Kişini çevresine sık sık bakması, anksityeteli (kaygılı) olduğunu gösteren bir işaret sayılabilir
7.       Seperasyon anksiyetesi
8.       Saldırgan
9.       Şüpheci
Kişini çok uzun süre içinde çizmesi, paranoid (sürekli şüphe içinde) bir yapıya sahip olduğunun bir belirtisi olabilir.
10.   Cinsel sorunları olan
Seksüel empotans *Dalı budanmış ağaçlar *Kolsuz ve bacaksız erkekler *Bacasız evler *Bütün sayfayı dolduran sivrilmiş kalem tarzı yapılar *Uçan kular (kontrasyonutebli edici sembolizm) *Alan dolduran net çizgili resimler *Alan kullanımı geniş, orta, küçük, taşmış *Çizgiler net, silik, ince, simetriktir. *Kolsuz, bacaksız, belden aşağısı olmayan yarım adamlar, bacasız evler, budanmış ağaçlar, kontratatif, çok baca, çok TV anteni, çok minare, uzun duman, bol meyveli ağaç, vücut geliştirme sporu yapan adam, erkeksi hayvanlar. *Yılan, balık, uçan kuş gibi erektif fonksiyonu düşündüren, kontrasyonu kompoze edici resimler. *Çağrışımların değerlendirilmesinde “uçan kuş çok hızlı ve güçlü hayvandır” gibi erektiffonskiyon ve cinsel güçle eş anlmalı kullanılan ifadeler, kontrasyonu kompoze edici dalları budanmış ağaçlar, kısa kısa dalcıklar kontrasyonkompleksi ile ifade edilir
11.   Cinsel istismar eden
12.   Cinsel kimlik karmaşası
 Anne ve babaya aşırı yaklaşılması, zıt cinsel kimlikte çizimlerde yoğunlaşma, ev resimlerinde yatak odasının çizimi, etek giyen, çocuk emziren baba, ava giden, sakal bırakan anne figürlerinin çizilmiş olması bize bazı ipuçları vermektedir.
13.   Mastürbasyon sorunlu
14.   Zihinsel  yetersizliği olan çocukların  resimleri
Resimlerde belirgin herhangi bir konu yoktur. Plansızdır. Yaşıtlarının resim özelliklerinden oldukça gerilik gösterir. Resim cılız ve ilkeldir. Çoğunlukla kağıda resim yerine çeşitli karalamalar yapar. Ayrıntılarbulunmaz. Örneğin insan resmi çiz dediğimizde sadaece sınır belirten bir çizgi çizebilir.Gözler, ağız, burun vs. çizilmez.Ev  çizdiğinde çatısı, kapısı, bahçesi başka yere çizilir.Çocukta resmi ters çizme sıklıkla karşılaşılıyorsa öğrenme güçlüğü çekebileceği düşünülebilir.Örneğin  ağaçların ters çizilmesi gibi.
15.   Cinsel kimlik karmaşası çocuklar
16.   Üstün yetenekli
17.   Okul fobisi
Resimlerde aile bireyleri ağırlıklı olarak çizilir. Okul, öğrenci resmi çizmek istemezler. Ev ve evde mutlu çocuk resimleri çizerler. Resimler saydamdır.
18.   Özgül fobi
19.   Güvensiz
Güvensizliği yansıtan resimler: Kağıdın tamamı kullanılmaz, boşluklar fazladır. Çizimler yarımdır. Küçük figürler çizme ve kağıdın bir bölümünü kullanma eylemindedirler. İnsan figürlerinde el ve ayakların çizilmemiş olması güvensizliği ve çevreye uyumda yaşanılan güçlüğü, iletişim eksikliğini, paylaşım azlığını, kendinden başka insanlarla birlikte olmamayı, bencilliği de ifade etmektedir. Güvensiz çocuğun resimlerindeki çizgiler daha çok silik ve kesik kesiktir. Güvensiz Çocuklar ----Kağıdın çok küçük bir kısmını kullanır ----Renk kullanımı kendine güveni olan oldukça  farklıdır. ----Özgüvensiz çocuk yer gök çizgisi kullanmaz ----Cılız resimler çizerler

20.   Dikkati dağınık
21.   Öğrenme güçlüğü yaşayan
22.   Fiziksel şiddete maruz kalan
23.   Ailede iletişim problemlerinin olduğunu ifade eden resimler
 Ailede iletişim kopukluğu, aileyi konu alan resimlerde açıkça görülmektedir. Resimde aile üyelerinin birinin veya birkaçının eksikliği.., (annenin, babanın, kardeşlerin, aile içinde yaşayan diğer fertlerin hala, amca, dede, ninenin çizilmemiş olması) Aile fertlerini çizmeyi reddetmesi, ebeveyn figürlerinin olmaması parçalanmış aileyi, sevgi eksikliğini, anne-baba ve çocukların arasına nesnelerin yerleştirilmesi, aile bireylerinin arasına köprü, gökdelen evler, yol, ırmak, ağaçların… çizilmesi, iletişim problemlerinin bir göstergesi olarak kabul edilir. Anne-babanın çok büyük, çocuğun çok küçük veya anne-babadan birinin büyük, diğerinin küçük çizilmiş olması ailede baskıyı, aile fertleri arasında problemin olduğunu, baskıcı ve otoriter tutumu, anne-babanın çok abartılı çizimi onlara duyulan hayranlığı da temsil edebilir. Resimde küçük kardeşin anne-babanın elinden tutuyor olması ve diğer çocuğun çok uzaklarda çizilmesi veya hiç çizilmemiş olması sevgi yoksunluğu, kardeş kıskançlığını, kendini yok saydığını, iç çatışmaların bir göstergesi olabileceği düşünülebilir.
24.   Anne bana ayrılmış
25.   Anne veya baba kaybı ola
26.   Post travmatik stres bozukluğu olan
27.   Ağır travma yaşayan
28.   Beyin sendromu yaşayan çocuklar
29.   Göç etmiş çocuk
30.   Savaş mağduru çocuk
31.   Üstün yetenekli çocukların resimleri
Üstün kabiliyetli ikşi  diğer insanlardan farklı düşünebilme, davranabilme kabiliyetine sahiptir.Resimlerde dikkati çeken ortak özellikler kısaca;  akranlarından üstün bir  perfonmans göstermeleri, farklı kavramlar arasında mantıklı ilişkiler  kurabilmeleri, gelişmiş hayal gücü, çizilen figürlerin hareket halinde olabilmesi,  renklerin genelde canlı olması kağıdın tamamının kullanılması gibi…

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder