1. Çizimde yaş dönemleri
2-3 yaş à karalama,şekil ve renk
denemeleri
3-5 yaş à şema öncesi dönem; şekil
çıkartma, duygu ifadeleri (canavar)
5 yaş à senaryolar, sosyal gerçeklik,
saydamlık (arabada ayakların görünmesi)
5-7 yaş à ayrıntılı insan ve ev figürleri
6 yaş à benlik farkındalığı, istekler,
hayaller, beklentiler
KARALAMA EVRESİ (2-4 YAŞ)
Anaokulu öğrencisinin
hala karalama ile uğraşması çocuğun kendi yaş düzeyinin altındaki bir
etkinliği sürdürmesi anlamını taşır.Bu durum bir beceri eksikliğinden çok bir gelişim sorunu olarak
değerlendirilebilir. Büyük bir olasılıkla hala karalama evresini sürdürmekte
olan çocuk akranlarının düzeyindeki Psiko-sosyal olgunluğa sahip
olamayacak ve onların gerçekleştirdikleri bazı etkinlikleri başaramayacaktır. **Zaman
zaman bazı anne ve babalar karalama aşamasındaki aşamasında ki çocuklarına
yardımcı olmaya ,örneğin bir elmayı nasıl çizildiğini öğretmeye çalışırlar. Ancak
bu tür davranış gerek çocuk açısından, gerekse anne baba açısından duygusal bir
kırıklığa neden olabilir. Çünkü karalama faaliyeti kendi başına çocuğa haz
veren bir uğraştır. Anne babanın çocuğu yönlendirmesi ona çizme olanağı
hazırlama ve malzemeyi kullanmaya cesaretlendirme şeklinde olmalıdır.
ŞEMA ÖNCESİ
DÖNEM (3–5 YAŞ ) ŞEMA ÖNCESİ DÖNEME
GEÇİŞ 3 yaş çocuğu tipik olarak
adam resmini bir kafa olarak çizer,zira
bu yaş çocuğuna en önemli görünen kısım
kafadır. Gözler, burun ve ağız genellikle yüze yerleştirilecektir. (3 yıl 6 ay
) yaşından sonra çocuklar bir çizimin ayrıntılarını birbiriyle bağlamaya
başlar. Çocuk,
bu dönemde, canlandırmak istediği obje ya da kavram ile ilişki kurmaya ilişkin
kaygı yaşamaya başlar. Bu kaygı ona aynı zamanda büyük bir doyum sağlar. Bu dönemde çocuktaki görüş, duyguların
egemenliğindedir ve hayallerle doludur. Bu görüş, kültürel kısıtlamalarla
biçimlenmemiştir. Bunun sonucu olarak insan çizimleri şematiktir
ve resmi yapanın gördüğü şeye indirgenmiştir. Vücut oranları gerçek dışıdır. Önemli sayılan
şey(ler) oransız bir biçimde büyüktür. Perspektif,
şekiller algılandığı şekilde önemsenmeksizin ifade edilir.
ŞEMATİK
DÖNEM (6 -9 YAŞ)
Resimler orijinal kopyalarına şekilsel olarak daha çok benzer.
Resimler orijinal kopyalarına şekilsel olarak daha çok benzer.
Bu
devrede çocuklar yavaş yavaş çizgilerine farklı ifadeler yansıtmaya geçerler.
Çizdikleri resimlerin ve şekillerin içini de boyar ve doldururlar. Renkli resim
yapmayı tercih ederler.
Daha
sonra şekiller kağıt üzerinde gelişi güzel sıralanmaktan kurtulur ve belirli
bir düzen alır.
Küçük
çocuklar etraflarındaki dünyanın bilincine varmaya başlarken, çevreyi oluşturan
çoğu nesneyi resimlerine taşırlar.
Bu nesneler, pozisyon ve büyüklük olarak nadiren doğru olarak çizilir.
Dünyada oldukları hallerinde çizilmezler, sayfada resimler sanki havada uçuşuyormuş gibi çizilir.
Bu nesneler, pozisyon ve büyüklük olarak nadiren doğru olarak çizilir.
Dünyada oldukları hallerinde çizilmezler, sayfada resimler sanki havada uçuşuyormuş gibi çizilir.
Çocuk
yaklaşık 7 yaşlarında, insan figürü çizimlerinde belirli, bilinen bazı
sembolleri (şemaları) kullanmaya başlar ve bedenin parçalarını kendi bilgisine
dayanarak betimler.
8
yaş civarında ise, resimlerde derinlik ve nesneler arasında bağlantı verilmeye
başlanır.
8-12
yaş gerçekçilik dönemi
Bu
dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve gerçekçi bir yaklaşım görülür.
Resim
konularında kızlar ve erkekler arası farklılıklar gözlemlenir.
Kız
çocukları daha çok bebek resmi, elbiseli çizimleri tercih ederken ; erkek
çocukları araba, gemi, uçak resimlerini tercih ederler.
Resimlerini
beğenmeme, kendini ifade güçlüğü bu yaşlarda gözlenen özellikler arasındadır.
Resimler
daha ayrıntılı ve daha gerçekçidir. İçinde bulunduğu kültürün ölçülerine
yaklaşmaya başlamıştır.
6-8
yaşından itibaren başlayarak, cinsiyet ayrımını çizimlerinde gösteren çocuk,
erkek ve kız giysilerindeki ayrımları, özellikle ve özenle belirtir.
DOĞALCILIK DÖNEMİ ( 12 YAŞ )
DOĞALCILIK DÖNEMİ ( 12 YAŞ )
Nesneler
orantılıdır. Resimler perspektiftir.
Yakın
çevrede görülen objelerin boyutları ve
derinlik çizgileri yansıtılmaya çalışılır.
Renkler
en iyi şekilde kullanılır.
KARAR
DÖNEMİ ( 14 – 16 YAŞ )
Bu
dönemde yetişkinlik dönemine yaklaşan resimler çizilir.
Işık
– gölge ilişkisi, hareketlilik, karma temalar
kağıda yansıtılır.
Kriz dönemi
özelliklerini içeren resimler ya da
gizlilik taşıyan temalar kullanılır. Sorunların çözümünde bu tarz resimlerden
yararlanılır
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder