Çizimde yaş dönemleri

1.       Çizimde yaş dönemleri
2-3 yaş à karalama,şekil ve renk denemeleri
3-5 yaş à şema öncesi dönem; şekil çıkartma, duygu ifadeleri (canavar)
5 yaş à senaryolar, sosyal gerçeklik, saydamlık (arabada ayakların görünmesi)
5-7 yaş à ayrıntılı insan ve ev figürleri
6 yaş à benlik farkındalığı, istekler, hayaller, beklentiler
KARALAMA  EVRESİ (2-4 YAŞ)
Anaokulu  öğrencisinin  hala karalama ile uğraşması çocuğun kendi yaş düzeyinin altındaki bir etkinliği sürdürmesi anlamını taşır.Bu durum bir beceri eksikliğinden çok  bir gelişim sorunu olarak değerlendirilebilir. Büyük bir olasılıkla hala karalama evresini sürdürmekte olan çocuk  akranlarının  düzeyindeki Psiko-sosyal olgunluğa sahip olamayacak ve onların gerçekleştirdikleri bazı etkinlikleri başaramayacaktır. **Zaman zaman bazı anne ve babalar karalama aşamasındaki aşamasında ki çocuklarına yardımcı olmaya ,örneğin bir elmayı nasıl çizildiğini öğretmeye çalışırlar. Ancak bu tür davranış gerek çocuk açısından, gerekse anne baba açısından duygusal bir kırıklığa neden olabilir. Çünkü karalama faaliyeti kendi başına çocuğa haz veren bir uğraştır. Anne babanın çocuğu yönlendirmesi ona çizme olanağı hazırlama ve malzemeyi kullanmaya cesaretlendirme şeklinde olmalıdır.

ŞEMA ÖNCESİ DÖNEM (3–5 YAŞ )   ŞEMA  ÖNCESİ DÖNEME  GEÇİŞ 3   yaş çocuğu tipik olarak adam resmini bir kafa  olarak çizer,zira bu yaş çocuğuna  en önemli görünen kısım kafadır. Gözler, burun ve ağız genellikle yüze yerleştirilecektir. (3 yıl 6 ay ) yaşından sonra çocuklar bir çizimin ayrıntılarını birbiriyle bağlamaya başlar. Çocuk, bu dönemde, canlandırmak istediği obje ya da kavram ile ilişki kurmaya ilişkin kaygı yaşamaya başlar. Bu kaygı ona aynı zamanda büyük bir doyum sağlar.  Bu dönemde çocuktaki görüş, duyguların egemenliğindedir ve hayallerle doludur. Bu görüş, kültürel kısıtlamalarla biçimlenmemiştir.   Bunun sonucu olarak insan çizimleri şematiktir ve resmi yapanın gördüğü şeye indirgenmiştir.  Vücut oranları gerçek dışıdır. Önemli sayılan şey(ler) oransız bir biçimde büyüktür.  Perspektif, şekiller algılandığı şekilde önemsenmeksizin ifade edilir.

ŞEMATİK DÖNEM (6 -9 YAŞ)
Resimler orijinal kopyalarına şekilsel olarak daha çok benzer.
Bu devrede çocuklar yavaş yavaş çizgilerine farklı ifadeler yansıtmaya geçerler. Çizdikleri resimlerin ve şekillerin içini de boyar ve doldururlar. Renkli resim yapmayı tercih ederler.
Daha sonra şekiller kağıt üzerinde gelişi güzel sıralanmaktan kurtulur ve belirli bir düzen alır.
Küçük çocuklar etraflarındaki dünyanın bilincine varmaya başlarken, çevreyi oluşturan çoğu nesneyi resimlerine taşırlar.
Bu nesneler, pozisyon ve büyüklük olarak nadiren doğru olarak çizilir.
Dünyada oldukları hallerinde çizilmezler, sayfada resimler sanki havada uçuşuyormuş gibi çizilir.
Çocuk yaklaşık 7 yaşlarında, insan figürü çizimlerinde belirli, bilinen bazı sembolleri (şemaları) kullanmaya başlar ve bedenin parçalarını kendi bilgisine dayanarak betimler.
8 yaş civarında ise, resimlerde derinlik ve nesneler arasında bağlantı verilmeye başlanır.
8-12 yaş gerçekçilik dönemi
Bu dönemde resimlerde daha ayrıntılı çizimler ve gerçekçi bir yaklaşım görülür.
Resim konularında kızlar ve erkekler arası farklılıklar gözlemlenir.
Kız çocukları daha çok bebek resmi, elbiseli çizimleri tercih ederken ; erkek çocukları araba, gemi, uçak resimlerini tercih ederler.
Resimlerini beğenmeme, kendini ifade güçlüğü bu yaşlarda gözlenen özellikler arasındadır.
Resimler daha ayrıntılı ve daha gerçekçidir. İçinde bulunduğu kültürün ölçülerine yaklaşmaya başlamıştır.
6-8 yaşından itibaren başlayarak, cinsiyet ayrımını çizimlerinde gösteren çocuk, erkek ve kız giysilerindeki ayrımları, özellikle ve özenle belirtir.
DOĞALCILIK DÖNEMİ ( 12 YAŞ )
Nesneler orantılıdır. Resimler perspektiftir.
Yakın çevrede görülen objelerin boyutları  ve derinlik çizgileri yansıtılmaya çalışılır.
Renkler en iyi şekilde kullanılır.
KARAR DÖNEMİ ( 14 – 16 YAŞ )
Bu dönemde yetişkinlik dönemine yaklaşan resimler çizilir.
Işık – gölge ilişkisi, hareketlilik, karma temalar  kağıda yansıtılır.
Kriz dönemi özelliklerini içeren resimler ya da  gizlilik taşıyan temalar kullanılır. Sorunların çözümünde bu tarz resimlerden yararlanılır

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder