Gessel figürleri


Gessel figürleri
Organizasyon yeteneğini ayırt etmede kullanılır 2-6 yaş arası çocuklara uygulanan bu testin amacı görsel algı düzeyini belirlemektir.  Birebir uygulanabileceği gibi grupla da yapılabilir  Akademik anlamda çocuğun hazır oluşunu araştırır. Test sonucunda çocuğun görsel algısı, görsel motor koordinasyonu, küçük kas beceriler hakkında geri bildirim alınabilir. Dokuz figürden oluşuyor. Test uygulanırken zaman sınırlaması yapılmıyor. Çocuğun silgi kullanmasına izin verilmiyor. Figürler kolayda zora doğru gidiyor. Bir gelişim testidir. Çocuktan şekilleri kopya etmesi isteniyor. Hatalar; şekli bozma, birleştirememe bütünleştirememe, çizgilerin aralarını açık bırakma, döndürmedir Birinci sınıfta gamalı haç ve eşkenar dörtgeni,  9 yaşından sonra köşegenleri birleştirme ve silindiri çizebilirler..
 Çocuğun figürleri çizerken zorlanması; görsel algı, ayrımlaştırma, bütünleştirme alanlarında sorunları olduğunu, ince motor becerilerinde sorun olduğunu gösteriyor.  
VERİLECEK YÖNERGE
             Test esnasında her kart 5 (beş) saniye gösterilir. Çocuklara rahat bir ortam sağlanır. Test esnasında çocuğa “seninle biz bir oyun oynayacağız” bu oyunda ben sana bazı şekiller göstereceğim sen bunlara çok dikkatle bakacaksın. Şekli senin önünden kaldırır kaldırmaz o şeklin bir örneğinin benzerini senin önüne koyduğum bu kâğıdın üzerine çizeceksin. Şekle çok iyi bak çünkü sana şekli ikinci kez göstermeyeceğim, hazır mısın başlayabiliriz denir.
GESSELL NORMLARI
12 aylık: serbest çizgi çocuğa puan kazandırır
16 aylık: taklit etmeye başlar
18 aylık: bilinçli karalama başlar. Karalamaların altında şekil fark edilir.
24 aylık: tam anlamıyla taklit. O
27 aylık: kalemi kâğıda vurur. Bu kuramsal olarak çocuğun egosantrik devreden çıkmaya başladığının, yani kendi ile başkasını ayırd ettiğinin belirtisidir.
30 aylık: +yatay ve dikey çizgiyi taklide başlar. Bu da ikinci karttır.
36 aylık: daireyi çizebilir. Artı işaretini taklit eder.
44 aylık: artı işaretini kopya eder. (Binet’e göre)
48 aylık: artı işaretini kopya eder. (Gessell’e göre)
54 aylık: kare şeklini kopya eder. (Gessell’e göre)
60 aylık: kare şeklini kopya eder. (Gessell’e göre)                                                                                                          Üçgen şeklini kopya eder. (Binet’e göre)
66 aylık: İngiliz bayrağını kopya eder.                                                                                                                  
Yıldız işaretini kopya eder.
72 aylık: baklava işaretini kopya eder. (Gessell’e göre)
84 aylık: baklava işaretini kopya eder. (Binet’e göre)
GELİŞİM TESTİNİN PUANLARI
şekil, daire: herhangi sirküler şekil puan alır
şekil, artı: nasıl olursa olsun birbirini kesen iki çizgi puan alır
şekil, kare: kareyi oluşturan çizgilerin kesişme noktasında doksan dereceye yaklaşması gerekir. Köşeler keskin ve kulaksız olmalıdır.
şekil, üçgen: üçgenin puan alabilmesi için açılar düzgün olmalı, çizgilerin kesiştiği yerde kulak olmamalıdır.
şekil, İngiliz bayrağı: ana şekil kare gibi olmamalı, ancak şeklin içindeki çizgilerin hepsinin merkezden geçmesi gerekli değildir. Bu şeklin doğru olarak puanlanabilmesi için, şeklin Gestaltının doğru olarak anlaşılmış olması yeterlidir.
şekil, yıldız: bu şeklin puan alabilmesi için birbirini kesen dört ana çizginin bulunması gerekir. Burada da önemli olan çocuğun şeklin Gestalt’ını kavramış olmasıdır.
şekil, baklava: bu şeklin puan alabilmesi için çizgilerin kesiştiği yerde kulak olmaması gerekir. Köşeler arasındaki uzaklık aynı ise puan verilmez. Şeklin gestaltı bozulmuşsa puan verilmez.
Test Uygulamadaki Takip Edilecek Yöntemler ve Kurallar
Testin uygulandığı ortamın fiziksel durumunu havalandırma ışık durumunun zayıf yetersiz olduğu hallerde denekten tam verim alınamaz.
1a) özelliklerde sürat deneyimlerinde deneklerin üzerinde çalıştığı masanın muntazam düzgün ve deneklerin test malzemesi ile ilgili gerekli doküman rahatça söylenebileceği bir boyutta olmalıdır.
1b) denekler deneyicinin bütün hareket ve davranışını takip edebilecekleri şekilde ve kendilerine verilen talimatın işitilebileceği bir biçimde oturtturulmalıdır. Çok büyük odalar, çok sayıda gözlemci olmadığı hallerde test uygulaması için uygun yerler kabul edilmelidir. Denek aydınlanmasını istediği herhangi bir husus için büyük kalabalıklar önünde çekinebilir, dolayısı ile gerek istediği gibi soru sormamak gereksiz yapmaya çalıştığı şeyin ( performansın ) yeterince açıklığa kavuşmamış olması zaten testin sütüasyonunun verildiği endişe ile deneklerin büsbütün huzursuz olmasını ve sonuç olarak ta beklenen performansını göstermemelerine neden olur.
1c) bu nedenle gözetmenlerin büyük bir dikkatle parmak kaldıran her deneğin yanına gitmeleri ve deneğin sorularına uygun biçimde yanıtlamaları gerekir.
Deneklerin içinde bulundukları ortam test sonuçlarına etki eder. Denekler yorgun, uygusuz, ya da zihinleri başka bir şeyle dolu iken veya emasyonel bakımdan (duygusal durum) bir değişiklik içindeyseler testten elde edilecek sonuç verimsiz olabilir.
Testin uygulama zamanı (günün hangi zamanında uyguladığı)bulgulara, tepkilere ve puanlara etki etmektedir. Örneğin deneklerin zihinleri açık, uyanık ve testin almaya hazır oldukları durumla yorgun ve keyifsiz oldukları zamanda elde edecekleri performansa oranla daha iyi ve başarılı sonuçlar verecektir. Yorgunluk, denekler testi almaya ne kadar hazırlıklı olursa olsun (yani iyi motive olsun) performansı ters yönde etkilemektedir.
Deneklerin, teste tabi tutuldukları andaki sağlık durumları da oldukça önemlidir. Test esnasında ansızın hastalanan ya da hasta olarak teste giren deneklerin performansı sağlıklı oldukları dönemde elde edecekleri performansta çok daha düşük olduğu yapılan deneysel çalışmalarda belirlenmiştir. Bu nedenle denek gerçekten teste devam edemeyecek durumda ise ona daha sonra uygun bir zamanda teste alıp ona göre değerlendirmek zorunluluğu vardır.
TESTE ESNASINDA DENEKLERİN KONTROLÜ
Bireysel testin için genel kurallara gerek yoktur. Çünkü deneyici ve denek dışında teste etki edecek bir başka faktör olmadığından deneyici test esnasında daima bireysel farklılıkları göz önüne alarak davranabilir. Grup testinde, karşımıza çıkan en önemli husus (A) test uygulayıcısının mutlaka lider durumda olma zorunluluğudur. Öyleyse denekler başarılı olabilmek için deneyicinin ne söylediğini ne anlatmaya çalıştığını son derece dikkatle dinlemek ve hepsinin aynen uygulamak zorundadır.
(B)Lider olarak kişinin grubun önüne geçip pansiyonunu bütün deneklerin kendisini rahatça görüp duyabileceği zorunluluğu vardır.
(C)Herkes yerine oturduktan sonra teste başlamalı ve düzen sağlanmalıdır.                                                                                                                                                                         
 (E)Deneklere verilen talimat çok basit, açık ve her denek tarafından anlaşılır olmalıdır.
 (D)Testi uygulayacak kişinin en önemli görevi test sonuçlarına kadar kişilerin dikkatlerinin dağılmasına müsaade etmemelidir


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder