Gessel
figürleri
Organizasyon
yeteneğini ayırt etmede kullanılır 2-6
yaş arası çocuklara uygulanan bu testin amacı görsel algı düzeyini
belirlemektir. Birebir uygulanabileceği
gibi grupla da yapılabilir Akademik
anlamda çocuğun hazır oluşunu araştırır. Test sonucunda çocuğun görsel algısı,
görsel motor koordinasyonu, küçük kas beceriler hakkında geri bildirim alınabilir.
Dokuz figürden oluşuyor. Test uygulanırken zaman sınırlaması
yapılmıyor. Çocuğun silgi kullanmasına izin verilmiyor. Figürler kolayda zora
doğru gidiyor. Bir gelişim testidir. Çocuktan şekilleri kopya etmesi isteniyor.
Hatalar; şekli bozma, birleştirememe bütünleştirememe, çizgilerin aralarını
açık bırakma, döndürmedir Birinci sınıfta gamalı haç ve eşkenar dörtgeni, 9 yaşından sonra köşegenleri birleştirme ve
silindiri çizebilirler..
Çocuğun figürleri çizerken zorlanması;
görsel algı, ayrımlaştırma, bütünleştirme alanlarında sorunları olduğunu, ince
motor becerilerinde sorun olduğunu gösteriyor.
VERİLECEK
YÖNERGE
Test esnasında her kart 5 (beş)
saniye gösterilir. Çocuklara rahat bir ortam sağlanır. Test esnasında çocuğa
“seninle biz bir oyun oynayacağız” bu oyunda ben sana bazı şekiller
göstereceğim sen bunlara çok dikkatle bakacaksın. Şekli senin önünden kaldırır
kaldırmaz o şeklin bir örneğinin benzerini senin önüne koyduğum bu kâğıdın
üzerine çizeceksin. Şekle çok iyi bak çünkü sana şekli ikinci kez
göstermeyeceğim, hazır mısın başlayabiliriz denir.
GESSELL
NORMLARI
12 aylık:
serbest çizgi çocuğa puan kazandırır
16 aylık:
taklit etmeye başlar
18 aylık:
bilinçli karalama başlar. Karalamaların altında şekil fark edilir.
24 aylık:
tam anlamıyla taklit. O
27 aylık:
kalemi kâğıda vurur. Bu kuramsal olarak çocuğun egosantrik devreden çıkmaya
başladığının, yani kendi ile başkasını ayırd ettiğinin belirtisidir.
30 aylık:
+yatay ve dikey çizgiyi taklide başlar. Bu da ikinci karttır.
36 aylık:
daireyi çizebilir. Artı işaretini taklit eder.
44 aylık:
artı işaretini kopya eder. (Binet’e göre)
48 aylık:
artı işaretini kopya eder. (Gessell’e göre)
54 aylık:
kare şeklini kopya eder. (Gessell’e göre)
60 aylık:
kare şeklini kopya eder. (Gessell’e göre) Üçgen şeklini kopya eder. (Binet’e göre)
66 aylık:
İngiliz bayrağını kopya eder.
Yıldız
işaretini kopya eder.
72 aylık:
baklava işaretini kopya eder. (Gessell’e göre)
84 aylık:
baklava işaretini kopya eder. (Binet’e göre)
GELİŞİM
TESTİNİN PUANLARI
şekil,
daire: herhangi sirküler şekil puan alır
şekil,
artı: nasıl olursa olsun birbirini kesen iki çizgi puan alır
şekil,
kare: kareyi oluşturan çizgilerin kesişme noktasında doksan dereceye yaklaşması
gerekir. Köşeler keskin ve kulaksız olmalıdır.
şekil,
üçgen: üçgenin puan alabilmesi için açılar düzgün olmalı, çizgilerin kesiştiği
yerde kulak olmamalıdır.
şekil,
İngiliz bayrağı: ana şekil kare gibi olmamalı, ancak şeklin içindeki çizgilerin
hepsinin merkezden geçmesi gerekli değildir. Bu şeklin doğru olarak
puanlanabilmesi için, şeklin Gestaltının doğru olarak anlaşılmış olması
yeterlidir.
şekil,
yıldız: bu şeklin puan alabilmesi için birbirini kesen dört ana çizginin
bulunması gerekir. Burada da önemli olan çocuğun şeklin Gestalt’ını kavramış
olmasıdır.
şekil,
baklava: bu şeklin puan alabilmesi için çizgilerin kesiştiği yerde kulak
olmaması gerekir. Köşeler arasındaki uzaklık aynı ise puan verilmez. Şeklin
gestaltı bozulmuşsa puan verilmez.
Test
Uygulamadaki Takip Edilecek Yöntemler ve Kurallar
Testin
uygulandığı ortamın fiziksel durumunu havalandırma ışık durumunun zayıf
yetersiz olduğu hallerde denekten tam verim alınamaz.
1a)
özelliklerde sürat deneyimlerinde deneklerin üzerinde çalıştığı masanın
muntazam düzgün ve deneklerin test malzemesi ile ilgili gerekli doküman rahatça
söylenebileceği bir boyutta olmalıdır.
1b)
denekler deneyicinin bütün hareket ve davranışını takip edebilecekleri şekilde
ve kendilerine verilen talimatın işitilebileceği bir biçimde oturtturulmalıdır.
Çok büyük odalar, çok sayıda gözlemci olmadığı hallerde test uygulaması için
uygun yerler kabul edilmelidir. Denek aydınlanmasını istediği herhangi bir
husus için büyük kalabalıklar önünde çekinebilir, dolayısı ile gerek istediği
gibi soru sormamak gereksiz yapmaya çalıştığı şeyin ( performansın ) yeterince
açıklığa kavuşmamış olması zaten testin sütüasyonunun verildiği endişe ile
deneklerin büsbütün huzursuz olmasını ve sonuç olarak ta beklenen performansını
göstermemelerine neden olur.
1c) bu
nedenle gözetmenlerin büyük bir dikkatle parmak kaldıran her deneğin yanına
gitmeleri ve deneğin sorularına uygun biçimde yanıtlamaları gerekir.
Deneklerin
içinde bulundukları ortam test sonuçlarına etki eder. Denekler yorgun, uygusuz,
ya da zihinleri başka bir şeyle dolu iken veya emasyonel bakımdan (duygusal
durum) bir değişiklik içindeyseler testten elde edilecek sonuç verimsiz
olabilir.
Testin
uygulama zamanı (günün hangi zamanında uyguladığı)bulgulara, tepkilere ve
puanlara etki etmektedir. Örneğin deneklerin zihinleri açık, uyanık ve testin
almaya hazır oldukları durumla yorgun ve keyifsiz oldukları zamanda elde
edecekleri performansa oranla daha iyi ve başarılı sonuçlar verecektir.
Yorgunluk, denekler testi almaya ne kadar hazırlıklı olursa olsun (yani iyi
motive olsun) performansı ters yönde etkilemektedir.
Deneklerin,
teste tabi tutuldukları andaki sağlık durumları da oldukça önemlidir. Test
esnasında ansızın hastalanan ya da hasta olarak teste giren deneklerin
performansı sağlıklı oldukları dönemde elde edecekleri performansta çok daha
düşük olduğu yapılan deneysel çalışmalarda belirlenmiştir. Bu nedenle denek
gerçekten teste devam edemeyecek durumda ise ona daha sonra uygun bir zamanda
teste alıp ona göre değerlendirmek zorunluluğu vardır.
TESTE
ESNASINDA DENEKLERİN KONTROLÜ
Bireysel
testin için genel kurallara gerek yoktur. Çünkü deneyici ve denek dışında teste
etki edecek bir başka faktör olmadığından deneyici test esnasında daima
bireysel farklılıkları göz önüne alarak davranabilir. Grup testinde, karşımıza
çıkan en önemli husus (A) test uygulayıcısının mutlaka lider durumda olma
zorunluluğudur. Öyleyse denekler başarılı olabilmek için deneyicinin ne
söylediğini ne anlatmaya çalıştığını son derece dikkatle dinlemek ve hepsinin
aynen uygulamak zorundadır.
(B)Lider
olarak kişinin grubun önüne geçip pansiyonunu bütün deneklerin kendisini
rahatça görüp duyabileceği zorunluluğu vardır.
(C)Herkes
yerine oturduktan sonra teste başlamalı ve düzen sağlanmalıdır.
(E)Deneklere verilen talimat çok basit, açık
ve her denek tarafından anlaşılır olmalıdır.
(D)Testi uygulayacak
kişinin en önemli görevi test sonuçlarına kadar kişilerin dikkatlerinin
dağılmasına müsaade etmemelidir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder