Aile
çiz testi ve önemi
İnsan çiz testi temel alınarak
geliştirilmiştir. İnsan çiz testindeki genel uygulamalar, bu test için de
geçerlidir. Çocuğun çizimi bitince, “Bana bunların kim olduğunu söyleyebilir
misin?” denir. Aile çiz testi, aile içi dinamikler hakkında bilgi verir ama bu
bilgiler durumun çocuğun gözünden nasıl göründüğüyle ilgilidir.
Dolayısıyla bu test de terapötik iletişim içerisinde uygulanmalı.
Kullanım alanı en geniş testlerden biridir ancak toplu uygulama
yapılması yanlıştır. Uygulama terapötik ilişki içinde yapılmalı.
Aile çiz testi, çocuğun aile bireyleriyle olan ilişkisini ve onlar
arasındaki ilişkiyi nasıl yaşantıladığını anlatır. Aile bireylerinin ötekilerle
yani dış dünyadakilerle ilişkisi hakkında ipucu verir. Ayrıca çocuğun gözünden
aile sistemi ve ailedeki hiyerarşi hakkında bilgi verir. Çocuğun aile içinde
sınırların kullanımını nasıl gördüğünü veren bir testtir.
Çizimdeki her şey çocuğa
göre öyledir; bu aileye vurgulanmalı. Yoksa aileden çok itiraz alırsınız.
Test, aileyle ilişkiye girmede çok iyi bir geçiş malzemesidir.
Çocuk resme semboller (TV, lamba), ailevi belirleyiciler
koyabilir.
1930’lardan bu yana test üzerinde çalışılıyor.
Yönerge:
“Bana bir aile çiz.” 6 yaş altı çocuklar, ödipal çatışmadan çıkmamış olduğundan
“Bana ailendekileri çiz” veya “Ailende kimler var? Onları çiz” denebilir.
“Aile”, “insan”dan daha karmaşık bir kavramdır.
Ergenler aileyi çöp adam şeklinde (regresif) çiziyor. Dirençli bir
ergense “Bana bir aile çiz. Ama içinde çöp adam veya süper kahraman olmasın”
denebilir ancak böyle denmesine çok da taraftar değiliz.
BİREYLERİN
ÇİZİLİŞ SIRASI KAYDEDİLMELİDİR. Çocuk özdeşim kurduğu kişiyi
önce çizer. Özdeşim kurduğu kişiyi sol tarafa çizmesini bekliyoruz çünkü
regresyon sol taraftadır.
Kağıt yatay
verilir.
Kaç tane yatay sıranın olduğu önemli. Önemli bireyler öndedir
(altta). Daha az önemli olanlar arkadadır.
Çocuğun aynı ev içinde birlikte yaşadığı aile bireylerini
çizmesini bekliyoruz, kendisi de dahil.
Bir aile bireyi resme “sığmadıysa”, “Bitti mi? Burada eksik biri
var mı?” denir, daha fazla bir şey SÖYLENMEZ. Daha fazla sorgulanmaz. Ama
resimde eksik olan kişi çocuğun kendisiyse, buna mutlaka işaret ediyoruz.
“Sen?” veya “Sen yoksun?” Çocuğun yokluğunu kabul etmemiz söz konusu değil.
Çocuk “Bakkala gittim” derse yine, “Sen?” diye soruyoruz.
“Demek ki buralar çok kalabalık. Sana yer kalmamış.”
“Dedemi de çizeyim mi, teyzemi de?” diye durdurulamaz bir şekilde
sürekli soruyorsa, bu manik bir defanstır. “Senin için yeterliyse, benim için
de yeterli” denebilir.
Latansın sonundaki çocuk kendi ailesini çizmeyebilir. Resimde
çocuk yoksa, “Çocuk?” diye soruyoruz.
Aile çiz testi, o aile içinde bakmamız gereken noktaları gösterir.
Ancak bu noktaları aileyle konuşursak yolumuzu bulabiliriz. Nihai değerlendirme
görüşmeden sonra yazılmalı.
Test tanı aracı değil, süreçte çalışılacak bazı başlıkları bulmak
için bir ara malzemedir.
Kaufman: “Sen dahil, ailendeki herkesin bir şey yaptığı bir resim
çiz.” Teste kinestezi getiriyor. Bu resimler sembolik anlamlar açısından daha
zengin. Bunu değerlendirmek daha zengin olacaktır.
Anket yapmalıyız, bu çok önemli. Kimmiş, ne yapmış, nasıl olmuş
diye sorulmalı.
Resmi anlamlandırabilmek için ÖNGÖRÜŞME ve ANKET çok önemli. Test
sonrası görüşmede yargılayıcı olunmamalı. Testi anlamlandırmak için test
sonrası görüşme çok önemli.
Çocuk aile çizde kendi çizgilerini belirginleştirmişse bu bir
bağımsızlaştırma, ayrışma çabası olabilir.
Ailesindeki yaşantılarla baş etmede güçlük çeken çocuklar testte
sıkıntı yaşarlar. Anne babasını şikayet etmek çocuğu rahatsız eder. Ödipal
rekabet devam ediyorsa çocuk rahatsız olabilir. Çocuk ailedeki sorunlara sizi
dahil etmek istemiyor olabilir. Çocuğun zorluk yaşamasına yol açan suçluluk ve
utanç (boşanmadan dolayı) duygularıdır. Ayrılık, ölüm gibi yaşam olayları da
sıkıntı yaratabilir. Böyle çocuklara kinestetik aile çiz uygulanırsa, çocuk
direnç olarak sıraya dizilmiş aile çizebilir.
“Bazı çocuklar için evin
içinde olanlar epey kafa karıştırıcı olabilir”-destekle.
Ayrıca yaştan dolayı zorluklar olabilir. 5 yaş çocukları “acaba
benzeyecek mi?” diye uğraşırlar. 3–4 yaş çöp adamdan figürlü adama geçiş
döneminde olduğundan zorlanabilir.
Ergenler çok baştan savma çizebilir. Araba, uçak, kuş gibi
uzaklaşmayı temsil eden semboller sık görülür. Ödipal çatışma ve ergenlik
çatışmaları çok benziyor.
Aile çiz testi bize şu iki önemli bilgiyi verir: (1) çizimde
jenerasyon farkı var mı? Aile içinde bu yerleşmiş mi? Bu, ailedeki güç dağılımı
hakkında bilgi verir. (2) cinsiyet farkı oturmuş mu? Bu farkı artık 4 yaşında
bekliyoruz.
Test sonrası aileyi bilgilendirirken “Bir ailenin çocuğuna
vermesini beklediğimiz iki önemli bilgi vardır. Biri nesil farkı, biri cinsiyet
farkıdır. Ne kadar şanslıyız ki, çocuğunuza bunu vermişsiniz.”
Çocuk resimde nerede duruyor, ailenin neresinde? Ebeveynler
çocukları için mi bir şey yapıyor, çocuğuyla bir şey mi yapıyor? 5 yaşından
sonra ikincisini istiyoruz.
Çocuk resmi anlatırken kişilerin kim olduğunu değiştiriyorsa,
roller belli değil demektir. Kimi bu şekilde karıştırdığı önemli.
Yıldız, kalp çizmek çocuklarda yaygın görülür; bunlar olumlu
semboller.
Raporda, “Çizimi yaşına uygun. Düşünce süreçleri beklenen
düzeyde.”
Jenerasyon ayrımı raporlanır.
Cinsiyet farkının olup olmadığına bakılır.
Aile içi iletişim konusunda çalışmaya ihtiyaç var, denebilir.
Provokatif şekilde iletişim kuran çocukların derdi ilgi çekmektir.
Çocuk resmi bitirdiğinde ancak çok eksik bir şey varsa “Eklemek
istediğin bir şey var mı?” diye sorulur. Yoksa sorulmaz. “Nasıl bir aile bu,
kim bunlar?” Objektivite tartışmaları
sonuncunda, projektiviteyi arttırma amacıyla 1990’ların başında şu yönerge
verilmeye başlandı: “Bana kendini ve ailenden senin seçtiğin birini çiz”.
Burada çocuk ailedeki koruyucusunu çizer veya (çizmeyerek) travmatik
yaşantısının olduğu, kaçındığı bireyi gösterir. Koruyucuyu görmenin bizim
açımızdan bir faydası yoktur. Ayrıca çocuğun çizmediği kişi illa da travmatik
bir yaşantıyla ilgili olmayabilir. Mesela ödipteki bire çocuk rakip ebeveynini
çizmeyebilir. Ayrıca biz anne-baba-çocuk üçlüsünü görmek istiyoruz. Gillespie,
1994: “Bir anne ve çocuk çiz”. Sakın “kendini” veya “anneni” çiz demeyin.
Anne-çocuk ilişkisini gösterir, aralarındaki nesne ilişkilerine dair
projeksiyonlarını görebiliriz ancak bu artık aile çiz testi değildir. Çocuğun
sorunu seperasyon anksiyetesi ise bu belki yapılabilir. Hasger, 1996: “Bana bir
yaşlı insan çiz”. Testle sosyal değerleri, dünya görüşlerini anlarız. Süper ego
oluşumuyla ilgili soru işaretlerini araştırıyor. 8-11 yaşında uygulandığı
söyleniyor. Bu artık aile çiz testi değil. Sonra çocuktan resmi
hikayelendirmesi isteniyor. Çocuğun ailedeki yaşlı kimseleri nasıl gördüğünü
anlatır.
Aile
Çiz Testi (Family Drawing Test)
Çocuk
tarafından çizilen aile resmi, çocuğun, ebeveyniyle ve aile içindeki diğer
bireylerle olan ilişkisinin yanında,
Çocuğun
bakış açısından aile işlevlerini değerlendirme konusunda önemli bilgi
sağlar.
Bu
test, Maurice Parot tarafından Bir İnsan Çiz Testi temel alınarak
geliştirilmiştir.
Testin
temel amacı, çocuğun aile içi ilişkileri nasıl değerlendirdiğini, aile içinde
yer alan diğer bireylerle olan ilişkilerini anlamaktır.
Aile
içindeki ilişkileri değerlendirmek amacı ile oluşturulan başka bir test de…
“Kinetic
Family Drawing” hareketli aile çizimidir- tüm aileyi bir şey yaparken çizme
…Kaufman, Harvard ve Burns (1972) tarafından
geliştirilmiştir.
Bu testin Aile Çiz Testi’nde farkı,
çocuğun, ailesini, bir eylem yaparken çizmesidir.
Kim
var, kim eksik, kime bir şey atfedilmeye çalışılmış,
Boyutlar,
pozisyonlar,
uzaklık,
ilişkiler
önemlidir.
Hareketler,semboller,tarzlar
önemli
Hareket
à nesneler arası
enerji akışına işaret kabul edilmektedir.
-Semboller
ise psikoanalitik açıdan yorumlanır
Testin yorumu,
Resmin
çizim şekli,
Resimde
yer alan kişilerin
- görünüşleri (irilik, ufaklık, bazı
uzuvların aşırı büyük ya da küçük olması),
- birbirleriyle olan etkileşimleri ve
Çizimde
yer alan öğeler (lamba, ateş, top, yatak, uçurtma…) göz önünde bulundurularak
yapılmaktadır.
Önünde A4 kağıdı (yatay bir şekilde), renkli
boya kalemleri, silgi ve kurşun kalem yer alan çocuğa, “ailenin resmini çiz”
yönergesi verilir.
Benzetememe
kaygısı yaşayan çocuklara, çiziminin güzel olmasının önemli olmadığı
söylenmelidir.
Özellikle
performans kaygısı taşıyan, ailesi tarafından akademik başarı beklentisi olan
çocuklarda bu durum ile karşılaşılmaktadır.
Çocuk,
performansının değerlendirilmeyeceğini anladığında, rahatlayıp, ailesini
çizmeye başlamaktadır.
Çocuk,
uygulama sırasında renkli kalemleri, kurşun kalemi ve silgiyi istediği gibi
kullanabilir.
Çizim
sırasında çocukla sohbet edilmemelidir. Çocuğun ara sıra yönelttiği sorulara ya
da tanımladığı sorunlara kendisinin çözüm bulması beklenir.
Hiçbir
şekilde çizimleri konusunda, kendisine, yorum ve öneride bulunulmaz.
Çocuk aileyi çizerken, testi uygulayan kişi,
Aile
bireylerinin çiziliş sırasına,
Çiziminde
zorlanılan kişi olup olmadığına (bu bağlamda çocuğun bazı aile bireylerini
çizerken defalarca silgiyi kullanması önemlidir) dikkat edip, gerekiyorsa bir
kenara not etmelidir.
Testin yorumunda üzerinde durulması gerekenler,
Çizimlerin
boyutları,
Çiziliş
sırası,
Sayfadaki
konumlar,
Nesneler
arası etkileşimler (kim kimin yanında, kim diğer aile bireylerinin uzağında,
kim kime doğru bakıyor, kim kime dokunuyor),
Vücut
oranları (büyük ya da küçük çizme) ve
Vücut
bölümlerinin özgün çizim özellikleridir.
Aile Bireylerinin Çiziliş Sırası
Sayfanın en soluna birinci olarak çizilen
kişi, aile içinde kendisinin en fazla değer verdiği, özdeşim sağladığı kişi
olabileceği gibi, bazen aile içinde en fazla çatışma yaşadığı, yakınlaşmakta problem yaşadığı kişi de olabilmektedir.
Aile
Bireylerinin Konumları
Resmin
bu boyutu, klinisyene, aile içi ilişkiler, paylaşım ve iletişim konusunda
önemli ipuçları sunmaktadır.
Birbirine
yakın ve dokunarak çizilen aile bireylerinin, yakın ilişki ve paylaşım içinde
oldukları, öte yandan…
…aileden uzak, ayrı çizilen bireylerin,
aileyle olan ilişkilerinde problem yaşadıkları, aileyle bütünlük
sağlayamadıkları düşünülmektedir.
Bu noktada, özellikle aileden uzak
çizilen kişilerin, sayfanın hangi tarafında çizildikleri ve hangi yöne
baktıkları önemli olmaktadır.
10
yaş 8 ay, kız
10
yaş 9 ay kız
Sayfanın solunda ve sol tarafa bakan
kişilerin (genellikle anne ya da baba olmaktadır),
Çocuğun anne ya da babasının;
Kendi
ebeveyni (genelde anne) ile olan ilişkilerindeki bağımlılık,
Kendi
ebeveyninden ayrışamama ve bu doğrultuda…
…Şu
an varolan ailesinde, yerine getirmesi gereken sorumluluklarında sorun yaşama
ve
Yeterince
olgunlaşamama problemi söz konusu olmaktadır.
Bu
tür çizimlerin ortaya çıktığı aile tiplerinde, genelde danışan olarak gelen
çekirdek ailenin, anne veya babanın ailesi tarafından maddi ve/veya manevi
açıdan yönlendirildiği, bir anlamda yönetildiği görülebilmektedir.
Sayfanın
sağında ve sağ tarafa bakan aile bireylerinin (bu genelde çocuğun kendisi
olmaktadır),
Aileden
uzaklaşma,
Kendi
özerkliğini kazanma ve
Kendine
bir yol bulma ihtiyacı içinde olduğu düşünülmektedir.
Daha çok ergenlik döneminde rastlanılan bu
çizimler, klinisyene, ebeveynin ergenlik beklentileri, ergenin bireyselliği,
ergenin geleceği ile ilgili planların ele alınması ve aileyle paylaşımı
konusunda önemli ipuçları vermektedir.
Ebeveyn tarafından sürekli olarak
kısıtlandığını, denetlendiğini, düşünen ve kendisine özdeşim nesnesi bulmakta
zorlanan çocuk ve ergenlerin çizimlerinde, bu özelliklere rastlanabilmektedir.
Bu
bağlamda, testin sonuçlarının ele alındığı aile görüşmesi önemli olmaktadır.
Unutulmaması
gereken en önemli nokta, testin sonucunda elde edilen bilgilerin, kesin
bilgiler olmadığı ve aileyle birlikte ele alınması ve yorumlanması
gerektiğidir.
Burns’a göre (1982), çizilen aile
bireylerinin (özellikle babanın), çocuğa karşı olan duruş pozisyonu ve bakış
yönü, çocuğun sosyal kendilik algısı üzerinde açıklayıcı olmaktadır. Buna göre…
…babalarını kendine doğru bakan olarak çizen
çocukların, sosyal ilişkileri ve arkadaş ilişkilerindeki olumlu benlik
algısının,
babalarını kendilerinden farklı yöne bakan
veya kendilerine arkasını dönmüş olarak çizen çocukların benlik algısından daha
yüksek olduğu bulunmuştur.
Aile
Bireylerinin Çiziliş Şekli
Çocuklar genelde aile içinde en güçlü
buldukları, bir anlamda onlar için otoriteyi temsil eden, muhtemelen özdeşim
kurabildikleri kişiyi “büyük” ve ilk bakıldığında hemen göze çarpan kişi olarak
çizmektedirler.
Bazı
çocuklar ise, kendilerini birinci sırada ve diğer aile bireylerinden daha büyük
olarak çizmektedir. Bu çocukların aile içinde daha fazla özerklik kazanmaya
gereksnim duydukları belirtilmektedir.
Bir
anlamda bu çocuklar, ebeveyn tarafından bireyselliğinin görülmesi, onaylanması
ve desteklenmesi ihtiyacı içinde olmaktadırlar.
En
son ve/veya en küçük olarak çizilen aile bireyleri,
çocuk
tarafından çok fazla önemsenmeyen veya aile içinde varlığından rahatsızlık
duydukları kişilere işaret edebilmektedir.
Çizimde yer almayan aile bireyleri (genelde
kardeşler), çocuğun aile içinde çatışma yaşadığı, muhtemelen kızdığı ve
kıskandığı ve yok sayma eğiliminde olduğu aile bireyleri olmaktadır.
Bazı çocuklar ise, kendilerini aile resminde
çizmekten kaçınıp, “sayfada yer yok” gibi ifadeler kullanabilmektedir. Burada
yine, çocuğun, aile içinde kendini ait hissettiği veya kendine sunulan/önerilen
yeri sorun yaptığı dikkati çekmektedir.
Çizimden
sonra çocukla ilgili bilgi edinmek istiyorsak çocuğa şu soruları sorabiliriz:
Çizdiğin
kişi ne düşünüyor olabilir?
Çizdiğin
kişi ne hissediyor olabilir?
Onu
mutlu eden mutsuz eden neler var?
Ne
tür ilgileri var?
Bir
kişi çizdiğine sihirli değnek verseydi ne dilerdi?
En
sevdiği şey ne olabilir?
Onu
ne kızdırabilir?
Babası
ve annesi ile ilgili ne düşünüyor?
Başkaları
onun hakkında ne düşünüyor olabilir?
Vücut
Uzuvlarının Çizim özellikleri
Çizimde yer alan aile bireylerinin vücut
uzuvlarının çizim özellikleri, çocuğun aile bireylerini algılama şekli ve onlar
ile olan ilişkileri konusunda önemli noktalara dikkat çekebilmektedir.
Lütfen
aklınızda bulunsun.
Bu
bölüm yetişkinler için resim çizme değerlendirmeye ilişkin bilgiler temel
alınarak hazırlanmıştır.
Çocuğun gelişimsel özellikleri dikkate alınarak özenli ve
diğer bulgularla desteklenen bir yorumlama önerilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder