1 Ağaç çiz testi
Ağaç çiz
testi yetişkinlerde intihar eğilimi olanlarda kullanılıyor. İsviçre’de
standardize edilmiş. Kağıdı dikey tutmalı. Yönerge: “Lütfen bir ağaç resmi çiz.
Ama çam ağacı olmasın.” “Niye?” derse sınırlar karşısındaki uyumuna, kastrasyon
korkusuna bakılır, bu durum aynı zamanda çocuğun omnipotansından ötürü
olabilir. “Çünkü bu, benim bazı şeyleri anlamama yardımcı olacak. Çam ağacı
benim istediğim bilgileri vermiyor.” Ağacın gövdesi, gövdenin nasıl
konumlandığı, dalları, yaprakları, meyveleri ve ağacın sayfadaki yeri bize
bilgi verir. Ağaç çizimi çocuğun dış dünyayla olan ilişkilerinde, zihinsel
aktivitelerindeki zorlanmayı gösterir. Diğer testlerden farklı olarak zihinsel
aktivitenin sosyalizasyona etkisini gösteriyor. Sayfada yukarı doğru yükselme,
dalların yukarı bakması düşünsel etkinlik göstergesidir. Dallar aşağı düşmüşse
zihinsel aktivitede zayıflama söz konusudur. Aşağı yönelen dallar dürtüselliğin
aktif olduğunu, dürtülerin bastırılmasında zorluk yaşandığını, duygulanımın
egemen olduğunu gösterir. Çizim sayfanın
solundaysa regresif, içedönük, geçmişle bağlantılı bir çocuk. “Bu ağaç sence
nasıl bir ağaç?” diye sorulmalı. Ağacın simetrik biçimde ayrılması bize ayna,
yansıma kavramlarını hatırlattığından narsisizmi düşündürür. GÖVDE: Gövdenin başlangıcının ana
gövdeye oranla daha geniş olması ) ( kavramada ve öğrenmede bir güçlük olduğu
anlamına gelir. Gövdenin çizgileri çok
birbirine paralelse sorgulamadan itaatli ve uyumlu bir yapı söz konusu. Ancak
bu durum 3–4 yaş için beklendik bir şey çünkü kuralları öğreniyor. Gövdenin
kesik kesik çizgilerden oluşması duygusallık, hassasiyet, kırılganlıkla
ilgilidir. Gövde ego. Küçük, kısa gövde beden imajıyla ilgili bir endişeye
işaret edebilir. Dallar başlangıçtan (gövdeden çıktığı yerden) uçlara doğru
kalınlaşıyorsa duygusal küntlük söz konusu. Görünen kökler dürtülerin kuvvetli
etkisini gösterir. Ancak bu dürtü kontrol bozukluğu değil, dürtüler aktif ve
savunma mekanizmaları tarafından kontrol edilebiliyor demektir (yetişkinler
için). Çocuklar kök çizerse aileden destek alabiliyor demektir. Meyve üretkenlik, canlılık, verimlilik,
zihinsel üretkenlik, aktif libido demektir. Ancak gördüğünüz her meyveli ağaca
inanmayın. Bu, çocuk kendini üretken görüyor demektir. Gerçekte zihinsel düzeyi
düşük olabilir. Dallardaki düzensizlik, karışıklık zihinsel uyumda, okulda
güçlük, kafa karışıklığı demektir.
Ağacın etrafına örülen çitler kendini koruma ihtiyacı ve korunma
arzusudur. Gövdeden çıkan küt dallar travmatik bir yaşantı veya operasyon. Dal
çizmeyip bolca yaprak çizmek obsesif kontroldür. Falliğin ve latansın başında itaatin ve
kontrolün çok arttığı ağaçlar görmek normaldir. Ada ve benzeri sınırlı bir alan
üzerine çizerse ağacı, sosyal ilişkilerde çekilme, anksiyete. Aşağı sarkan
dallar ve düşen yapraklar libido kaybı, depresyon habercisidir. Çocuk hem
aşağı, hem yukarı bakan dallar çizebilir. Bu normal, çocuklukta, duygudurumda
sabitlik yok, olması da gerekmiyor. Gövdeyle dalları ayıran bir çizgi varsa
istemeyen ama sürekli verilen ya da çok fazla isteyen ama istediği kadar da
alamayan bir durum var. Yani çatışma var, çatışmayı kontrol etmek için de çizgi
koyuyor. Aileye: “Okulla, sosyal yaşamla olan ilişkilerini görelim” deyip ağaç
çiz testini gösteriyoruz. 8 yaş altı çocuklara ağaç çiz uygulamak çok zor.
Negatife tahammül, kendi kendini tamir etme bakılması gereken önemli alanlar.
Size uykusuyla ilgili bir şey söyleyen birine, rüyalarını sorun.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder