Ağaç çiz testi


1   Ağaç çiz testi
Ağaç çiz testi yetişkinlerde intihar eğilimi olanlarda kullanılıyor. İsviçre’de standardize edilmiş. Kağıdı dikey tutmalı. Yönerge: “Lütfen bir ağaç resmi çiz. Ama çam ağacı olmasın.” “Niye?” derse sınırlar karşısındaki uyumuna, kastrasyon korkusuna bakılır, bu durum aynı zamanda çocuğun omnipotansından ötürü olabilir. “Çünkü bu, benim bazı şeyleri anlamama yardımcı olacak. Çam ağacı benim istediğim bilgileri vermiyor.” Ağacın gövdesi, gövdenin nasıl konumlandığı, dalları, yaprakları, meyveleri ve ağacın sayfadaki yeri bize bilgi verir. Ağaç çizimi çocuğun dış dünyayla olan ilişkilerinde, zihinsel aktivitelerindeki zorlanmayı gösterir. Diğer testlerden farklı olarak zihinsel aktivitenin sosyalizasyona etkisini gösteriyor. Sayfada yukarı doğru yükselme, dalların yukarı bakması düşünsel etkinlik göstergesidir. Dallar aşağı düşmüşse zihinsel aktivitede zayıflama söz konusudur. Aşağı yönelen dallar dürtüselliğin aktif olduğunu, dürtülerin bastırılmasında zorluk yaşandığını, duygulanımın egemen olduğunu gösterir.  Çizim sayfanın solundaysa regresif, içedönük, geçmişle bağlantılı bir çocuk. “Bu ağaç sence nasıl bir ağaç?” diye sorulmalı. Ağacın simetrik biçimde ayrılması bize ayna, yansıma kavramlarını hatırlattığından narsisizmi düşündürür. GÖVDE: Gövdenin başlangıcının ana gövdeye oranla daha geniş olması ) ( kavramada ve öğrenmede bir güçlük olduğu anlamına gelir.  Gövdenin çizgileri çok birbirine paralelse sorgulamadan itaatli ve uyumlu bir yapı söz konusu. Ancak bu durum 3–4 yaş için beklendik bir şey çünkü kuralları öğreniyor. Gövdenin kesik kesik çizgilerden oluşması duygusallık, hassasiyet, kırılganlıkla ilgilidir. Gövde ego. Küçük, kısa gövde beden imajıyla ilgili bir endişeye işaret edebilir. Dallar başlangıçtan (gövdeden çıktığı yerden) uçlara doğru kalınlaşıyorsa duygusal küntlük söz konusu. Görünen kökler dürtülerin kuvvetli etkisini gösterir. Ancak bu dürtü kontrol bozukluğu değil, dürtüler aktif ve savunma mekanizmaları tarafından kontrol edilebiliyor demektir (yetişkinler için). Çocuklar kök çizerse aileden destek alabiliyor demektir.  Meyve üretkenlik, canlılık, verimlilik, zihinsel üretkenlik, aktif libido demektir. Ancak gördüğünüz her meyveli ağaca inanmayın. Bu, çocuk kendini üretken görüyor demektir. Gerçekte zihinsel düzeyi düşük olabilir. Dallardaki düzensizlik, karışıklık zihinsel uyumda, okulda güçlük, kafa karışıklığı demektir.    Ağacın etrafına örülen çitler kendini koruma ihtiyacı ve korunma arzusudur. Gövdeden çıkan küt dallar travmatik bir yaşantı veya operasyon. Dal çizmeyip bolca yaprak çizmek obsesif kontroldür.  Falliğin ve latansın başında itaatin ve kontrolün çok arttığı ağaçlar görmek normaldir. Ada ve benzeri sınırlı bir alan üzerine çizerse ağacı, sosyal ilişkilerde çekilme, anksiyete. Aşağı sarkan dallar ve düşen yapraklar libido kaybı, depresyon habercisidir. Çocuk hem aşağı, hem yukarı bakan dallar çizebilir. Bu normal, çocuklukta, duygudurumda sabitlik yok, olması da gerekmiyor. Gövdeyle dalları ayıran bir çizgi varsa istemeyen ama sürekli verilen ya da çok fazla isteyen ama istediği kadar da alamayan bir durum var. Yani çatışma var, çatışmayı kontrol etmek için de çizgi koyuyor. Aileye: “Okulla, sosyal yaşamla olan ilişkilerini görelim” deyip ağaç çiz testini gösteriyoruz. 8 yaş altı çocuklara ağaç çiz uygulamak çok zor. Negatife tahammül, kendi kendini tamir etme bakılması gereken önemli alanlar. Size uykusuyla ilgili bir şey söyleyen birine, rüyalarını sorun.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder