1. Yorumlamada dikkat edilmesi gereken hususlar
Çocuğun
bize kendisini yansıtması ve olaylar hakkında duygu ve düşüncelerini ifade
etmesinde yalın bir anlatım aracı olan resmin önemi büyüktür. Resim
etkinliğinin aynı zamanda sözsüz dili oluşturması ve bu yolla anlatımın kolay
olması, yaşı ve kişilik özellikleri nedeniyle sözlü iletişim kurmakta güçlük
çeken çocukları tanımada da önemli bir teşhis aracı olmasını sağlamaktadır.
Çocuk
resimlerini yorumlarken, dikkat etmemiz gereken bazı önemli noktalar
bulunmaktadır. Tek resimden yola çıkarak yapacağımız bir değerlendirme bize
hatalı sonuç verebilir. Çocuğun diğer resimlerine de dikkat etmeli ve toplu bir
değerlendirme yapılmalıdır. Resim değerlendirmesine başlamadan önce, çocuğun
genel tutum ve davranışlarını, içinde yaşadığı psikolojik, sosyokültürel ve
ekonomik durumu, arkadaşlarıyla-kardeşleriyle ilişkileri, okul ve aile içi
ilişkileri, çocuğun yaşı, cinsiyeti, ailede kaçıncı çocuk olduğu, varsa uyum ve
davranış sorununun türü, ailesinin genel özellikleri, okul başarısı, çocuk
hakkındaki genel izlenim ve görünüm, diğer önemli özellikleri de göz önünde
bulundurmalıdır. Resim aynı zamanda öğrenilen bir davranıştır. Resim çizmede
öğretmen faktörü de önemlidir. Çocuklar resim çizmeyi kendi kendilerine,
ailelerinden, öğretmenlerinden veya arkadaşlarından öğrenebilirler.
Konu
seçimi yapmadan “Hadi bakalım bize bir resim çiz.” Dediğimizde çocuk, ilgi ve
ihtiyaçları doğrultusunda içinde yaşadığı psikolojik duruma ve hayal gücünün de
etkisiyle resim çizebilir. Serbest konu verdiğimizde çocuğun çizmiş olduğu
resimdeki tema da çok önemlidir. Unutulmamalıdır ki, resim değerlendirilmesi
projektif bir tekniktir. Yorumlar, yorumlayana göre değişkenlik gösterebilir
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder