İnsan
çiz testi
Bir insan çiz
testinde bazı belirtilerin daha fazla anlam taşıdığını öne süren koppitz;
Niteliksel belirtiler. Resimlerde sık görülmeyen özellikler Bazı parçaların
çizilmemesi Olarak 3 duygusal belirtiden söz eder.
BİR
İNSAN ÇİZ TESTİ (Draw-a-Person Test):
Florence
Goodenough - Çocuklarda zekayı
Karen
Machover (1949) – Kişiliği
Koppitz
(1968),(1982) - Duygusal yaşantıları
Buck
(1966) duyguları ve kişiliği
değerlendirmek
için testi geliştirmişlerdir.
Bir
İnsan Çiz Testi (Draw A Person Test)
Çocukların kişiliğini ve duygusal durumunu
anlamada kullanılan testlerden biri, Karen Machover (1949) tarafından
geliştirilen Machover Bir İnsan Çiz Testi’dir. Önünde kağıt, kurşun kalem ve
silgi olan çocuğa, “bir insan çiz” yönergesi verilir.
İlk resim çizimi bittikten sonra, çocuktan
ilk çizdiği resmin cinsiyetinin tersi cinsiyette olan, bir insan çizmesi
istenir. Çizim sırasında, çocuğun insan uzuvlarını çiziş sırası, çizerken
yaptığı tanımlamalar, silgiyi kullanma sıklığı testi veren kişi tarafından
kayıt edilir.
Çizimlerin bitiminde, çocuğa, çizdiği
insanın yaşı, beden algısı, olumlu-olumsuz yönleri, işi, ailesi ve sosyal
ilişkileri hakkında sorular sorulur.
Testin yorumunda, resmin sayfadaki
konumu, çizim şekli, uzuvların özellikleri göz önünde bulundurulur.
Bireysel
uygulamalar sırasında çocuklara “Bir insan resmi çizmeni istiyorum.
Yapabileceğinin en iyisi olsun ve bütün bir insan çiz “yönergesinin
verilmesi yeterlidir.
Çocuk
“ne yapacağım, kız mı erkek mi, çocuk mu büyük mü ?” diye sorabilir. Bu
durumda “Ben sadece insan çizmeni istedim ne yapacağına sen karar ver”
denilmelidir.
Çocuk
çizmek de zorlanırsa, ya da çizemeyeceğini söylerse, “Denersen
yapabilirsin, en iyi bildiğin yerden başlayabilirsin” şeklinde nötr bir
destek verilmelidir. Evet ya da hayır sözcükleri ile yanıt verilmemelidir.
Resim bittiğinde “Bana resmine ilişkin birşeyler söyler misin?” sorusu yöneltilmelidir.
Ancak
tüm bu yönergeler sırasında, yönlendirici, fikir empoze edici, bir tutum ortaya
konmamalıdır.
Resimle ilgili açıklamalar hemen
kaydedilmelidir. Belirsiz kalmış bir figürü “bu nedir” diyerek çocuğa
açıklama fırsatı sunulabilir.
Önce
“bir insan çiz” denir
Sonra
“karşı cinsi çiz” denir
Sonra
“kendini çiz” denir.
Resim
çizdirilirken çocuğun yanında, masada resimli kitap ya da resimler
bulunmamalıdır.
Renkli
kalem yerine siyah kurşun kalem verilmelidir.
Bilinen standart zeka testleri kullanılamadığında,
çocuğun zihinsel yetisine ilişkin bir fikir edinebilmek için kullanılabilir.
Ancak
en azından klinik öykü ve bulgularla desteklenen bir sonuca ulaşılmaya
çalışılmalı ve tek başına test puanı ile kesin bir saptama yapılmamalıdır.
Test
zihinsel değerlendirme için kullanıldığında;
Standart,
bireysel zeka testleri ile aynı sonucu vermediği unutulmamalıdır.
Çocuğun
yaşamını etkileyecek önemli kararlar alınırken daha güvenilir sonuçlar veren
psikometrik yöntemler kullanılmalıdır.
Projektif amaçlı kullanımlarda
Çocuğun
kişiliğini, tutumlarını ve başkalarıyla olan ilişkilerini anlamak için, yaptığı
resimler kullanılabilir (Dizman ve diğer., 2005).
Çocuklar
insanı andırmayan, puan alamayacak resimler çizebilirler. Bu durumlarda,
çocuktan çizimini açıklaması istenir. “Sen şimdi bana resmini anlat,
yaptığın bu şey/ler nedir?” Peki bu insanın neleri var? Bana gösterir misin? Yanıt
yeterli değil ya da yoksa “Peki bu nedir? “(Bu /bunlar?) Gibi duruma
uyan çocuğu yönlendirmeyen “ağzı var mı? vb..” sorularla çocuğun yaptığı
çizimi tanımlaması istenebilir.
İnsan
resmi çizilince çocuktan bu resimdeki insanın yaşı, cinsiyeti ve adı öğrenilir.
Sonra bu resimdeki insana ait bir öykü anlatması istenebilir.
Bu öykü ile çocuğun kendisine ilişkin ipuçlarını vereceği düşünülür.
Bu öykü ile çocuğun kendisine ilişkin ipuçlarını vereceği düşünülür.
Sonra
bu çocuğun bir masal perisinden isteyebileceği 3 dileğinin ne olabileceği
sorulur.
“ Bir iyilik perisi gelse resimdeki çocuğa olmasını istediği 3 dileğini sorsa bu çocuk periden neleri gerçekleştirmesini isterdi?”
Bu dilekler çocuğun “ideal selfi” için istekleri olarak yorumlanır.
“ Bir iyilik perisi gelse resimdeki çocuğa olmasını istediği 3 dileğini sorsa bu çocuk periden neleri gerçekleştirmesini isterdi?”
Bu dilekler çocuğun “ideal selfi” için istekleri olarak yorumlanır.
İkinci
olarak da kendisinin böyle bir periden ne isteyeceği sorulur. Ve resmin
arkasına yazılır.
Bu
dilekler de çocuğun kendisi için istedikleri olarak yorumlanır.
DEĞERLENDİRME
Bir adam çizme testinin farklı değerlendirme yöntemleri bulunmaktadır.
Bir adam çizme testinin farklı değerlendirme yöntemleri bulunmaktadır.
Niteliksel
değerlendirme
Aşağıda
verilen sorulara ilişkin puanlama yapılır. Her maddenin karşılığı 3 puandır.
1.
Baş var mı?
2.
Bacaklar
3.
Kollar
4. a. gövde
b.
gövde boyu eninden uzun mu?
5. a. omuzlar belli mi?
b.
kollar ve bacaklar her ikisi de belli mi?
c.
bacaklar gövdeye ekli mi?
d.
kollar gövdeye doğru noktadan mı birleşmiş?
6. a. boyun
b.
boyun çift boyutlu
7.
a. gözler
b.
burun
c.
ağız
d.
ağız ve burun iki boyutlu
e.
iki dudak
8.
a. saçlar
b. saçlar baş çevresinden fazla
c. saçlar karalamadan daha iyi
9.
a. giysi
b. giyside alt ve üst net mi?
c. kol ve pantolon şeffaflık yok
d. 4-5parça giysi
e. giyimde bütün takım mevcut mu?
10.a.
parmaklar
b. doğru sayıda
c. iki boyutlu, boyu eninden uzun, açısı
180 aşmamış
11.
a. kol eklemi gösterilmiş, dirsek, omuz veya ikisi de mevcut
b. ayak eklemi var, kalça veya ikisi de
var
12.
a. başın vücuda oranı yerinde
b. kolların oranı doğru
c. bacakların oranı doğru
d. ayakların oranı doğru
e. kol ve bacak ikisi de iki boyutlu
13.
topuk var
14.
a. devimsel koordinasyon gövdenin ana hatları koyu
b. hatlar güçlü çizgilerle, eklemler
yerinde
c. baş hatları belirgin, daireden düzgün, gövdede daire ya da elips
olmamalı
d. bacak ve ayakların ana hatları yerinde bacaklar ve gövde birleşiminde
daralma yok
e. anahatlar doğru, ortada, yüz simetrik, burun ağzın üstünde, ortada
15.
a. kulak var,
b. kulaklar yerinde ve oranlı,
16.
göz ayrıntısı:
a.
kaş ve kirpik var,
b.
kaş ve kirpikler oranlı
c.
gözbebeği var,
d.
profil resimlerde bakış yönünde mi,
17.
a. çene ve alın gösterilmiş,
b. çene çıkıntısı gösterilmiş,
18. a. birden fazla yanlışsız profil,
b. doğru profil
Puanlama
Temel
yaş=3 yaş (36 ay) + elde edilen puan.3
(aldığı puan.3)+36 (temel
yaş)
Zeka
yaşı=__________________
12 (bir yıl)
ZB=zeka
yaşı
___________ .100
takvim yaşı
19.3=57+36/12=7.9
/5.100=158
Puanlamanın tutarsız olması nedeniyle Bir
İnsan Çiz Testi’nin psikometrik bir ölçüm olmak yerine, klinik görüşmeye katkı
sağlayan, klinik değerlendirmeyi zenginleştiren bir test olarak kullanılması
gerektiği vurgulanmıştır.
Değerlendirmede;
Yer
Boyut
Perspektif
Çizim
kalitesi
Organizasyon
Silintiler
Çarpıtmalar,
eksiklikler,
Renkler,
Gölgelemeler
Detaylar,
Önemlidir.
İnsan
figürü çizimlerindeki insan, herhangi biri olabilir.
İnsan
figürü çizimleri, projektif (yansıtma) amaçlı kullanımlar ve projektif amaçlı
olmayan kullanımlar şeklinde iki grupta incelenebilir.
Reyhan Bahçıvan-Saydam, Çocuk çizimlerinin klinik değerlendirmedeki
yeri. Yansıtma, sayı 1-2 (2004).
Gelişim testi
olarak da kullanılmaktadır ancak biz bununla ilgilenmiyoruz.
İnsan çiz
testi projektif bir teknik olarak objektif veri sağlamamaktadır. Dolayısıyla
sağlam bir öngörüşme veya klinik öykü olmadan bu test yorumlanamaz.
Uygulama:
Kağıdı dikey yönde çocuğa uzat ve “KAĞIDI BÖYLE KULLANARAK BANA BİR
İNSAN ÇİZ. SONRA BEN SANA BAZI SORULAR SORACAĞIM.” denir.
Kız çiz, adam
çiz, kadın çiz denmez; İNSAN çiz denir.
Çocuk çizerken
kağıdı 30 derece kadar eğik tutabilir, buna müdahale edilmez ancak not alınır.
Kağıdı tamamen yatay tutarak kullanırsa bunu düzeltiriz.
Çocuğun kendi
cinsinden birini çizmesini bekliyoruz.
İnsan çiz
testiyle çocuğun benlik algısını anlamaya çalışıyoruz.
Çizdiği insan
çocukla aynı yaşta olmak zorunda değil.
Çocuk
bitirince “Ne çizdin bana?” denir. Ne çizdiği anlaşılsa bile bu kesinlikle
sorulmalı. Çocuk elbiseli bir erkek çizmiş olabilir, bunu bilemeyiz. Kendimiz
senaryolar yazıp, yorum üreteceğimize her şeyi çocuğa sormak daha doğrudur. İç
dünyasını anlamak için yapılması gereken asıl şey budur.
Bu uygulama
bitince çocuğa bir kağıt daha verilir ve çocuktan resmin tersini çizmesi
istenir: “Şimdi bana kız (erkek çizdiyse)/erkek (kız çizdiyse) çiz.”
Uzuvları hangi
sırayla çizdiğine (yukarıdan aşağı/aşağıdan yukarıya), çizerken yaptığı
tanımlamalara (bir şey söylediyse) ve ne sıklıkla sildiği/sildiği yerleri
dikkat edilmeli ve bunlar not alınmalı.
Çocuğun
çizimleri bitince soru listesi her iki çizim için de uygulanır ancak çocuk
sıkılabilir. Dolayısıyla çocuğun kendi cinsinden çizdiği insanla ilgili soru
sorulur ancak cinsel kimlik probleminden şüpheleniliyorsa yapılan ilk çizim
hakkında soru sorulur.
Asla “Kim bu?”
denmez. “Çizdiğin resimdeki kişi” ifadesi kullanılmalıdır.
Çocuk çizdiği
insanı bir baba, bir arkadaş, bir başka biri olarak adlandırıyorsa nesne
sabitliği yok demektir. Bu durum da göz önüne alınmalı.
Dikey
çizilen tüm resimlerde şu yorum geçerlidir: Dikey çizilen resimler insan
çiz ve ağaç çiz testleri. Kağıdı ortadan ikiye ayrılmış olarak düşündüğümüzde
resim eğer belirgin şekilde SOL taraftaysa regresif, bağımlı, geçmişine bağlı,
aile bağları güçlü bir çocuk söz konusu olabilir. Bu durumda anneyle ilişkisi
araştırılmalıdır. Bir ergen söz konusuysa büyümeye direnç söz konusu olabilir.
Eğer resim
belirgin olarak SAĞ taraftaysa progresif, geleceğe yönelik yatırımlar yapan ve
büyüme çabası içerisinde olan bir çocuk söz konusu olabilir.
Çizim sayfanın
tepesindeyse, havalarda uçuyorsa reality testing’de problemler, içgörü
eksikliği ve muhakeme güçlüğü söz konusu olabilir.
Çizim sayfanın
altında, çok dipteyse içe dönük bir yapılanma, depresif özellikler söz konusu
olabilir.
Çocuk kalemi
bastırmadan, silik ve kesintili çizmişse bu durum hassas, duygusal ve kırılgan
kişilik yapılanmasına işaret eder.
Kalemi çok
bastırarak ya da üzerinden geçerek, kalınlaştırarak çizmişse saldırgan
dürtülerin varlığı düşünülebilir. Bu saldırganlığın davranışsal boyutu
olmayabilir, dürtüsel düzeyde saldırganlıktan bahsediyoruz.
Çizime dair
yorumlarımızla anne babanın söylemi örtüşmüyorsa, dikkatli konuşmamız ve yorumu
doğrudan belirtmememiz gerekir. “Bende böyle bir kanaat gelişti” diyebiliriz.
Çocuğun
çizdiği ilk resim karşı cinstense anne babaya, özdeşim kurulabilmesi için
hemcins ebeveynin çocukla daha fazla zaman geçirmesi önerilebilir.
“Çizebildiğin
en iyi resim olsun” DENMEZ. Yetişkinlere de denmez.
Test sonuçları
her zaman önce aileyle paylaşılır. Daha sonra gerçekten gerekliyse öğretmenle
paylaşılır. Aslında çok gerekmiyorsa öğretmenlerle sonuçları paylaşmamakta
yarar var.
Bir uzuv hiç
çizilmemişse anket soruları bitince sorulabilir.
Uzuvların
çiziliş sırası önemli. Vücudun üçe bölünmüş üç temel kısmının (baş, büst, bel
altı) çiziliş sırası önemlidir. Bu id, ego, süper egodan hangisinin aktif
olduğunu ve hatta hangi savunma mekanizmalarının daha baskın olduğunu ifade
edebilir. Örneğin önce baş çizilmişse entellektüalizasyonun sıklıkla
kullanıldığı söylenebilir.
Kıyafete çizilen sembol
önemli bir özgüven problemine işaret ediyor olabilir. Ancak 4–6 yaşında desen
çizerler, bu zaten sembol değildir ve normaldir.
“Resimdeki insan ne
yapıyor?” sorusuna “Bir şey yapmıyor, öyle duruyor” diye cevap verirse çok fazla
dürtü kontrolü olduğunu, dürtülerini bastırdığını düşünürüz.
İleri ergenlikte
çocuktan seksüel çizim beklenmez. Bu yaşta biseksüalite de beklenmez, artık
yatırımlar yapılmış olmalıdır.
4 yaşlarında erkek
çocuklar anne babalarıyla aynı yatakta yatıyorlarsa ve ebeveynler “ne yapalım,
ayıralım mı?” diye geliyorlarsa didaktik yaklaşmak işe yaramaz. Anne baba bunu
isteselerdi bu zamana kadar zaten yapardı, yani bu bir arzu meselesi. “Sizce?”
denir, “Neden kötü olduğunu düşünüyorsunuz?” denir. Gerçekten de bunu neden
yaptıklarını irdeleriz. Mesela anne babayla sevişmek istemiyor ve bunun için
çocuğu yataklarına alıyor olabilir.
Anket yap, bu çok
önemli. Çizdiği şeyler hakkında soru sor, soruları açımla, yoksa resmi
anlamlandıramaz ve yorumlandıramayız.
4 yaş çocukları çok
fazla laf uydurur. Omnipotent ve negativist (hiçbir yeri, hiç bir şey) olurlar.
4 yaş çocukları
kendilerinden üçüncü tekil şahıs olarak bahsedebilirler.
İlk olarak çizim çocuğun
gelişim yaşına uygun mu, ona bakılır.
4-5 yaşında ergen
gibiler, bağımsız olmak istiyorlar, öfkeliler. Dolayısıyla görüşmede anne
babayla empatik olunmalı.
4 yaş çocuklarına sınır
çizmek lazım, omnipotanslarını törpülemek ve engellenme toleransını arttırmak
lazım.
Çok faydalı bir metin olmuş, emeğinize sağlık :))
YanıtlaSilÇok teşekkür ederiz detayli yorumlar için!
YanıtlaSil