1. Rapor yazımı
Rapor
tarihi, uygulama tarihi, uygulanan testlerin isimleri. Çocuğun doğum tarihi ve
eğitimi. Ailenin size başvurma nedeni (okula gidecekse). Siz neden raporu
yazıyorsunuz? “Tarafınızca istenmiştir” gibi. Çocuk uygulamaya kiminle geldi?
Uygulamadan hemen önce önemli bir şey oldu mu (çocuk bekleme odasında annesiyle
kucak kucağaysa, ayrılma anksiyetesi gösterdiyse, vb)? Kooperasyonu nasıl, sizinle işbirliğine girdi
mi? Hemen çalışmaya başlayabildi mi, ayrıntılara mı takıldı? Çizimle ilgili
ince kas gelişimi, düşünce (projeksiyon yapabiliyor mu, kendini başkalarının
yerine koyabiliyor mu?) ve dil gelişimi yaşından beklenen düzeyde mi, değil mi?
“…yaşından beklenen düzeyin altında olduğu düşünülmektedir.” Uygulama
sırasındaki gözlemler. Özenli mi, özensiz mi, dirençli mi, ambivalan mı,
çizimle ilgili eksiklikler sorulduğunda çok regrese oldu mu? Gözlemler
başkalarının anlayabileceği ve yanlış yorumlara mahal vermeyecek şekilde ifade
edilmelidir. Örn. Çok fazla silgi kullandıysa bunu doğrudan yazmak yerine
malzemeleri çok özenle kullandı, denebilir. “Az konuştu, yönergeler
dirençliydi. Otoriteyle ilişkilerinin gözden geçirilmesi gerekebilir.” Raporda
asla tanı konmaz. En fazla “obsesif yapılanmalar/eğilimler vardır”, “depresif
belirtiler gözlenmiştir” denebilir. Bu tarz ifadeler bile çok dikkatli
kullanılmalıdır. Amaç çocuğu etiketlemek değil. En sona ad, soyad, unvan ve
çalıştığınız kurum yazılır.
Rapor, ilgilisinin kim olduğu bilindiği
durumda yazılır. Raporu okul, yönlendirmede bulunan meslektaş, üstünüzde
bulunan bir kurum veya mahkeme isteyebilir. Bazı kurumlara daha kısıtlı bilgi
verirsiniz. Meslektaşa verilen rapor daha ayrıntılı olacaktır. Rapor meslektaşa
kapalı zarfta ve zarfın kapandığı yere imza atılarak verilmelidir. Okula rapor
yazarken, okulun çok da işine yaramayacak, aile mahremiyetiyle ilgili şeyler
yazılmaz. Şu unutulmamalıdır ki, rapor kötü şeyleri belgelemek için yazılmaz.
Aleyhine delil kağıdı gibi olmamalıdır.
Projektif malzeme kullandığımızı unutmayıp, “Ayşe’nin annesiyle
yaşantısını şöyle algıladığı düşünülmektedir.” Anne gerçekten öyle biri olmayabilir.
Kısa kısa raporlar yazarsak daha sonra neden bahsettiğimizi
anımsayamayabiliriz. Rapor mutlaka aile görüşmesinden sonra yazılır. Raporda
neler yazacağımız konusunda 10 dakika kadar aileye bilgi vermek yerinde olur.
Sizden bir makam rapor istemiyorsa siz kendiniz bunu teklif etmeyin. Çocukla
ilgili önemli bir gelişme ortaya çıktıysa meslektaşa/doktora veya okula raporla
bildirilir. Örn. Bir ergen madde kötüye kullanımına başladıysa. Test
uygulamasından önce, kullanılacak testlerin adı aileye söylenmez. “Aile
görüşmesinde anlatacağım”. Testten sonra, aile görüşmesinde soracağımız
soruları belirler ve yazarız. Latanstaki bir kız çocuk İnsan Çiz’de erkeği
sürekli siliyorsa karşı cinsi aşağılama, değersizleştirme söz konusu olabilir.
Resim küçücük ve kağıdın en altındaysa, kendine güven düşük, kendini ortaya
koymada güçlükler var denebilir. Regresyonun her zaman bir işlevi vardır.
Çizimde perspektif ya üst düzey gelişimi, ya da duygusal yoksunluk/yoğunluktan
dolayı uzaklaşma isteğini ifade ediyor olabilir.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder