Rapor yazımı


1.       Rapor yazımı
Rapor tarihi, uygulama tarihi, uygulanan testlerin isimleri. Çocuğun doğum tarihi ve eğitimi. Ailenin size başvurma nedeni (okula gidecekse). Siz neden raporu yazıyorsunuz? “Tarafınızca istenmiştir” gibi. Çocuk uygulamaya kiminle geldi? Uygulamadan hemen önce önemli bir şey oldu mu (çocuk bekleme odasında annesiyle kucak kucağaysa, ayrılma anksiyetesi gösterdiyse, vb)?  Kooperasyonu nasıl, sizinle işbirliğine girdi mi? Hemen çalışmaya başlayabildi mi, ayrıntılara mı takıldı? Çizimle ilgili ince kas gelişimi, düşünce (projeksiyon yapabiliyor mu, kendini başkalarının yerine koyabiliyor mu?) ve dil gelişimi yaşından beklenen düzeyde mi, değil mi? “…yaşından beklenen düzeyin altında olduğu düşünülmektedir.” Uygulama sırasındaki gözlemler. Özenli mi, özensiz mi, dirençli mi, ambivalan mı, çizimle ilgili eksiklikler sorulduğunda çok regrese oldu mu? Gözlemler başkalarının anlayabileceği ve yanlış yorumlara mahal vermeyecek şekilde ifade edilmelidir. Örn. Çok fazla silgi kullandıysa bunu doğrudan yazmak yerine malzemeleri çok özenle kullandı, denebilir. “Az konuştu, yönergeler dirençliydi. Otoriteyle ilişkilerinin gözden geçirilmesi gerekebilir.” Raporda asla tanı konmaz. En fazla “obsesif yapılanmalar/eğilimler vardır”, “depresif belirtiler gözlenmiştir” denebilir. Bu tarz ifadeler bile çok dikkatli kullanılmalıdır. Amaç çocuğu etiketlemek değil. En sona ad, soyad, unvan ve çalıştığınız kurum yazılır.
Rapor, ilgilisinin kim olduğu bilindiği durumda yazılır. Raporu okul, yönlendirmede bulunan meslektaş, üstünüzde bulunan bir kurum veya mahkeme isteyebilir. Bazı kurumlara daha kısıtlı bilgi verirsiniz. Meslektaşa verilen rapor daha ayrıntılı olacaktır. Rapor meslektaşa kapalı zarfta ve zarfın kapandığı yere imza atılarak verilmelidir. Okula rapor yazarken, okulun çok da işine yaramayacak, aile mahremiyetiyle ilgili şeyler yazılmaz. Şu unutulmamalıdır ki, rapor kötü şeyleri belgelemek için yazılmaz. Aleyhine delil kağıdı gibi olmamalıdır.  Projektif malzeme kullandığımızı unutmayıp, “Ayşe’nin annesiyle yaşantısını şöyle algıladığı düşünülmektedir.” Anne gerçekten öyle biri olmayabilir. Kısa kısa raporlar yazarsak daha sonra neden bahsettiğimizi anımsayamayabiliriz. Rapor mutlaka aile görüşmesinden sonra yazılır. Raporda neler yazacağımız konusunda 10 dakika kadar aileye bilgi vermek yerinde olur. Sizden bir makam rapor istemiyorsa siz kendiniz bunu teklif etmeyin. Çocukla ilgili önemli bir gelişme ortaya çıktıysa meslektaşa/doktora veya okula raporla bildirilir. Örn. Bir ergen madde kötüye kullanımına başladıysa. Test uygulamasından önce, kullanılacak testlerin adı aileye söylenmez. “Aile görüşmesinde anlatacağım”. Testten sonra, aile görüşmesinde soracağımız soruları belirler ve yazarız. Latanstaki bir kız çocuk İnsan Çiz’de erkeği sürekli siliyorsa karşı cinsi aşağılama, değersizleştirme söz konusu olabilir. Resim küçücük ve kağıdın en altındaysa, kendine güven düşük, kendini ortaya koymada güçlükler var denebilir. Regresyonun her zaman bir işlevi vardır. Çizimde perspektif ya üst düzey gelişimi, ya da duygusal yoksunluk/yoğunluktan dolayı uzaklaşma isteğini ifade ediyor olabilir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder